Henrik Johansson och en annan elkund som bor i Södra Bredåker har anmält nätbolaget till Energimarknadsinspektionen (Ei).
De tröttnade på de ständiga avbrotten.
– Det finns fler drabbade än oss efter kraftledningssträckan som går ändå från Degerbäcken upp mot Södra Bredåker, Överäng och Långsjön. Strömmen ska inte försvinna så ofta för att det blåser eller snöar lite. Nätet fungerar undermåligt och det är oacceptabelt, säger Henrik Johansson.
Privatkunden har genom sitt GSM-larm för inbrott även fått SMS vid elavbrott till mobiltelefonen.Det handlar om 96 elavbrott under 2014 där avbrotten är från 20 sekunder och uppåt. För 2015 handlar det om 93 elavbrott.
– Det måste vara något ordentligt fel när man ser på statistiken. Avbrotten innebär en påfrestning på värmepump, elektronik och vitvaror som man inte heller kan reklamera om de går sönder. Ingen slår väl av och på dessa grejer 189 gånger på ett år, säger samme kund.
Energimarknadsinspektionens arbetsgrupp har börjat samla ihop avbrottsdata inför tillsynen som ska ske under 2016.
– Vi har fått kännedom om ett antal nätföretag genom anmälningar där man kan misstänka att det är dålig elkvalité med tanke på många och delvis långa avbrott. Målet är att se vad strömavbrotten beror på, säger Thomas Westergaard, analytiker.
Nätföretagen rapporterar både avbrott som är längre än 3 minuter och avbrott som är 3 minuter eller kortare men det finns ingen särskild regel för antal avbrott som är 3 minuter eller kortare.
– En bedömning av överföringskvaliteten i förhållande till antal korta avbrott måste därför göras i varje enskilt fall, säger Westergaard.
Om det är tre avbrott eller färre så är överföringen till kunden av god kvalitet.
– Om en kund har mellan 4-11 avbrott per kalenderår kan överföringen ha dålig kvalité men det avgörs från fall till fall. Över elva avbrott bedöms överföringen vara av dålig kvalité. Avbrott som uppkommer under felsökning och felavhjälpning vid en händelse ska inte ingå då beräkningen görs av överföringskvalitén.
Det man kan göra vid tillsynen är att förelägga nätföretagen att vidta åtgärder så att kunderna inte drabbas av dåliga elledningar.
– Energimarknadsinspektionen har möjligheter att göra det mot vite om det skulle behövas, säger Westergaard.
Sista avbrottet i Södra Bredåker den 22 december försvann strömmen i 1,5 timme.
– Då föll ett träd ned på linjen.Nätbolaget är skyldiga att röja efter ledningsgatorna. Isiga ledningar är inget nytt, säger Henrik Johansson.
Han har arbetat på grisfarmen i Södra Bredåker som hans familj driver. I dag slår fliseldningen bakut vid varje strömavbrott.
– Fliseldningen löser ut och det börjar brinna bakvägen ut ur pannan genom kulverten. Nödsläckningen går in och släcker ned och vi måste tömma ut den blöta flisen och rengöra. Det kan bli 1-3 timmars jobb varje gång, säger Henrik Johansson.
Han hoppas att tillsynen ska ge resultat.
– Jag betalar nätavgift och min familj köper 300 000 kilowatt el per år av Beab. Jag är ingen liten kund och skulle lika gärna kunna ta elströmmen från Luleå Energi. Än har jag inte gjort det men det finns en gräns om avbrotten fortsätter.