Ahlmans M-motion bifölls juni 2018.
PÄ utbildningsnÀmnden förra veckan sa gymnasiechefen Bert Ove Ström att kommunens kommunikationsenhet tagit fram en liten broschyr med BjörknÀsgymnasiet nya logotyp, som Àr upptryckt i 200 exemplar till en kostnad pÄ cirka 4000 kronor.
â Den Ă€r ett resultat av en workshop som de hade tillsammans med samordningsgruppen pĂ„ skolan i september, sa han.
Den nya loggan har arbetats fram av kommunikationsavdelning, som Àven producerat en film.
Broschyren trycktes dagarna efter att fullmÀktige beslutade att riva upp namnbytesbeslutet. Rigmor à ström pÄpekade att sÄ lÀnge fullmÀktiges beslut ligger fast sÄ ska personal inte arbeta tvÀrtemot det, vilket hon menar skett i det hÀr fallet.
â Vi kan inte ha det sĂ„, dĂ„ blir det ett sammelsurium i hela kommunen. SĂ„ lĂ€nge som fullmĂ€ktiges beslut gĂ€ller ska man respektera det. Vi moderater ser oerhört allvarligt pĂ„ det hĂ€r, att man pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet obstruerar mot fullmĂ€ktige. Vi kommer be revisorerna att titta pĂ„ det hĂ€r, sa Rigmor Ă ström.
Hon anser att det Àr flagrant att gÄ bakom ryggen pÄ fullmÀktige pÄ det hÀr sÀttet och menar att beslutet att behÄlla namnet BjörknÀsgymnasiet Àr taget pÄ falska grunder, eftersom ingen berÀttat för ledamöterna om arbetet med att stÀrka varumÀrket BjörknÀsgymnasiet.
â Det hĂ€r Ă€r inte acceptabelt. SĂ„ hĂ€r lomhörd fĂ„r man absolut inte vara inför vad politiken hĂ„ller pĂ„ med.
Hon pÄpekade vidare att gymnasiet samtidigt som skolan ska spara pengar köpt helsidesannonser om den nya varumÀrkesplattformen och logotypen för flera tusen kronor.
Ordförande Sara Nilsson Bruun (S) menade att det bara Àr framsidan pÄ broschyren, som hade sett annorlunda ut om gymnasiet bytt namn till Eyvind Johnson-gymnasiet.
â VarumĂ€rkesarbetet ingĂ„r i utvecklingsprogrammet. Det var ett uppdrag att stĂ€rka BjörknĂ€sgymnasiet som namn. Hade det blivit Eyvind Johnson-gymnasiet hade man fĂ„tt göra ett annat arbete.
Hon reagerade pÄ Rigmor à ströms uttalade att fullmÀktige fattat sitt beslut pÄ falska grunder.
â Mina argument har varit desamma, att verksamheten inte vill ha ett namnbyte och att vi inte har ekonomi för att göra ett fullstĂ€ndigt namnbyte. Det Ă€r förenat med enorma kostnader och ett mycket större projekt Ă€n att trycka en broschyr med den hĂ€r framsidan.