Svenskarnas intresse för shoppingdagen bedöms vara växande, men priserna har inte hängt med. Den slutsatsen drar Prisjakt, som i en mätning noterat att prisnedgångarna under förra årets singeldag den 11 november landade på 0,27 procent.

Vi mäter från vad lägsta priset har varit en vanlig dag, i det här fallet fjorton dagar innan. Då är inte prisskillnaden lika stor som när du mäter från ordinarie pris, vilket många butiker gör, säger Oscar Hagman, Prisjakts produkt- och dataanalytiker.

Mätningen visar även att populära produktkategorier som hörlurar, bärbara datorer och möbler till och med gick upp i pris under fjolårets singeldag.

Under den något mer bland svenskarna etablerade Black friday sänktes priserna däremot med över 7 procent.

Inte fått genomslag

Prisjakt räknar med att svenskarnas köpintresse under singeldagen växte med 82 procent mellan 2017 och 2018. Trots det har inte den genomsnittliga prisnedgången hängt med i samma takt.

Anledningen? Den svarta fredagen har fått ett större genomslag i Sverige, och butikerna har satsat mer på den än den stundande singeldagen.

Förra året var svenskarnas intresse för Black friday fyra gånger så stort, enligt Prisjakts beräkningar.

Förhållandevis få butiker aktiverade sig i Singles day förra året – vilket gjorde att marknadspriserna inte påverkades speciellt mycket. Med det sagt fanns det bra deals att göra – men långt ifrån antalet deals som erbjöds under Black friday.

Men det faktum att årets Black friday infaller rekordsent och tätt inpå julhandeln talar för större reor under årets singeldag.

Om det skulle vara så att butiker oroar sig för att den rean smälter ihop för mycket med julhandeln skulle de kunna välja taktiken att satsa mer på Singles day. Men det är spekulationer.

Större reor att vänta?

Butikerna emellan råder en stenhård konkurrens om att komma först med bra erbjudanden.

Ju fler butiker som aktiverar sig i en rea, desto större blir konkurrensen och priserna pressas ned. För konsumenten som tycker om reor kan det vara ett glädjande besked. Konsumtionshets, invänder kanske den mer kritiske.

Vare sig vi gillar det eller inte verkar trenden i alla fall peka åt att vi får längre shoppingdagar – som blir till helger, till och med veckor.

Black friday har blivit Black week, från måndagen innan till måndagen efteråt. Med andra ord är det en hel vecka av låga priser. När det gäller Singles day har vi kunnat se en hel del reklamkampanjer med reor från fredagen, även om själva dagen infaller på måndag.