Allt handlar om det kraschade gruvprojektet Northland Resources och de dubbla stolar som landshövdingen har försökt att sitta pĂ„: att vĂ€rna lĂ€nets utveckling, men samtidigt vara ansvarig för att tillstĂ„nd och Âlagar följs.
Vi kan vĂ€l slĂ„ fast att det inte gĂ„tt helt smidigt och dĂ€rför har vi nu en hövding som Ă€r dubbelt polisÂanmĂ€ld och JO-anmĂ€ld. Dessutom har en miljöÄklagare i Ăstersund bett polisen i Norrbotten att titta pĂ„ om lĂ€nsstyrelsen medvetet har förhalat Ă€renden.
I grunden handlar allt om förÂtroende och just nu gungar marken ganska ordentligt under Sven-Erik Ăsterberg.
Den 17 december togs ett mycket mĂ€rkligt beslut pĂ„ lĂ€nsstyrelsen. Rubriken pĂ„ beslutet var âTillfĂ€llig Ă€ndring av arbetsordningâ och undertecknades av Ăsterberg och lĂ€nsstyrelsens chefsjurist Karin Hansson.
Normalt sköts allt som har med tillsyn om miljöfarlig verksamhet av lĂ€nsstyrelsens miljöenhet, som ÂlĂ€mnar in polisanmĂ€lningar nĂ€r Âenheten misstĂ€nker att ett brott kan vara begĂ„nget.
Men i detta beslut, som borde vara helt unikt, slogs det fast att det under nÄgra mÄnader skulle ske vissa förÀndringar pÄ lÀnsstyrelsen. Alla beslut som gÀllde misstÀnkta miljöbrott begÄngna av Northland skulle nu fattas av hövdingen eller nÀringslivschefen Andreas Lind.
Inte av de som verkligen har kompetens pÄ omrÄdet.
Varför, kan man sĂ„klart undra. ÂĂsterberg har sĂ„klart fĂ„tt frĂ„gan. Inte minst inför tv-kameror i SVT:s samhĂ€llsprogram Uppdrag granskning.
Men hade han nÄgra bra svar att ge?
Nej, det tycker jag inte. Den formella förklaringen handlade om âjulledigheterâ.
Ăsterberg upptrĂ€dde stressat i tv, var röd om kinderna och kunde egentligen inte förklara varför det tog över ett Ă„r innan lĂ€nsstyrelsen till slut lĂ€mnade in tvĂ„ polisanmĂ€lningar mot Northland.
â Man kan alltid diskutera nĂ€r man ska anmĂ€la och hur man ska göra det, sa Ăsterberg.
Och nu lĂ€r inte Ăsterberg ge nĂ„gra fler svar pĂ„ ett tag. Han var nĂ€mligen inbjuden att medverka i samhĂ€llsprogrammet Hövenmark & Ek (som bland annat sĂ€nds pĂ„ NSD:s webb), men efter att ha först tackat ja till medverkan Ă€ndrade han sig Âefter ett samtal med chefsjurist Hansson. Eftersom han nu stĂ„r Âunder utredning ville han inte uttala sig. Det lĂ€mnar ju fĂ€ltet fritt för spekulation.
De som anmÀlt hövdingen hÀvdar att det mÀrkliga beslutet var ett sÀtt att medvetet förhala processen.
För Ăsterberg (och Andreas Lind) satt ju samtidigt som ledare för ÂâPajalagruppenâ, en samling som jobbade stenhĂ„rt för att till varje pris rĂ€dda Northland.
Det hÀr Àr allvarliga saker.
Normalt anmĂ€ls misstĂ€nkta miljöÂbrott vĂ€ldigt skyndsamt, enligt ett strikt regelverk. Och det behöver inte handla om stora brott. Det rĂ€cker med att nĂ„gon har kastat tvĂ„ bildĂ€ck i ett dike sĂ„ kommer en anmĂ€lan som ett brev pĂ„ posten. JO har uttryckligen slagit fast att tröskeln för anmĂ€lningar gĂ€llande miljöbrott ska vara lĂ„g. Sedan Ă€r det upp till polis och Ă„klagare att vĂ€rdera allvaret.
Men nÀr Northland misstÀnks för att ha sÀnkt grundvattennivÄn med 16 meter eller smutsat ner naturen med malmdamm dröjer det alltsÄ en halv evighet innan hövdingen, som satt miljöenheten pÄ lÀktaren, vÀljer att agera.
Det innebÀr givetvis att utredningslÀget försÀmrats avsevÀrt.
Kanske till och med möjligheten att stÀlla nÄgon till ansvar.
Men framför allt slapp Northland hantera besvÀrliga polisanmÀlningar under den tid dÄ företaget slogs för sin överlevnad.