Historiens prydnad och rättesnöre

Väggbonaden har en lång historia, både i herrskapshus och torparstuga. Och än i dag är den populär - om än i annan form.

Den klassiska bonaden som vi minns den. Just detta exemplar är från 1930-tal och visas på Norrbottens museum.

Den klassiska bonaden som vi minns den. Just detta exemplar är från 1930-tal och visas på Norrbottens museum.

Foto: Fotograf saknas!

ESSÄ2010-03-25 14:12
"War husets wän när du går in, när du går ut haf samma sinn", stod det på den färgsprakande gamla väggbonaden i sommarstugan.
Det var stugans ägarinna, en gammal dam, som sparat det vackra broderiet som säkert hade tillverkats med stor ömhet av någon förmoder.
Kanske hade hon suttit framför den öppna spisen i gungstolen, trött efter dagens arbetsbörda i hus och ladugård, och ägnat sig åt en stunds avkoppling. Kanske var det också hennes sätt att pryda sitt hem eftersom inga pengar funnits att köpa tavlor.
Men en sak är säker - få inredningsdetaljer som pryder våra hem i dag tillverkas med lika stor kärlek och omtanke som den färgsprakande korsstygnsbonaden i den där stugan.

På Norrbotten museum visas just nu en liten utställning av både gamla och moderna bonader - Bonader förr och nu - där Luleå hembygdsförening letat fram skatter ur förråden.
Bonaden började dyka upp i de svenska hemmen runt förra sekelskiftet - och då i de mer välbärgade hemmen. Men flugan spred sig, och snart fanns de broderade visdomsorden även i torparstugorna. Där hängde de i "bildfattiga miljöer utan konkurrens", skriver hemsidan bonadssamlingen.com.
Ja, bonaden var utan tvekan ett sätt att pryda sitt hem, men det var också en fingervisning om vad husets innevånare tyckte var viktigt i livet. Bonadernas textern hade med mode och idéer att göra - vad som var rätt och riktigt på den tiden - livets rättesnören, helt enkelt.
Materialen och teknikerna må ha växlat, men tidsandan går tydligt att avläsa.
I tidningen Pensionären från 2007 berättar Noomi Augustsson om bonadens idéhistoria.
"Det börjar med forntidssvärmeri, nationalromantik och hembygdsrörelse och fortsätter sedan med antiemigrationspropaganda och egnahemsrörelsen hem, ljuva hem. Bonaderna från dåtiden innehåller överhuvudtaget väldigt mycket från folkrörelserna - även om hygien, nykterhet och väckelse."

Bonaden har liksom modets nycker kommit och gått under årens lopp. Under 40-talet ansågs de vara konstlösa och fattiga jämfört med målade bilder, men på 60-talet fick de en stark återkomst i och med den gröna vågen. Samtidigt som lusekoftor och näbbstövlar åkte på ville människor även fylla sina hem med nostalgiska tillbakablickar och återskapa "den gamla goda tiden". Och vad var då mer lämpligt än den enkla, naturliga och kärleksfulla bonaden?

"I dag är miljötänket viktigt", berättar Noomi Augustsson vidare och exemplifierar med en bonad vars slagord lyder "Vi vill ha en dag imorgon, som ren och öppen står".
Den så kallade "ironiska generationen" har också fått utlopp för sina känslor i den nya våg av bonader som intar nätshopparna. Plötsligt är det populärt att brodera igen, och gärna bonader med texter som "Jag dyrkar satan och säljer mig på gatan".
Kanske inte så uppbyggligt, men likväl ett uttryck för den samtida generationens livsstil - humorn.
Bonaden som estetik må ha vikt en smula från de svenska hemmen i stort - men därmed inte dess andemening. I dag fullkomligt exploderar användningen av väggord - utskurna vinyltexter i vackra typsnitt som klistras direkt på väggytan för att smycka. Men ofta väljer man också texter som speglar det som är viktigt för dagens livsstil. Latinska ord som "Carpe diem" och "Amor vincit omnia" är populära, liksom strofer ur dikter.
Bonadens estetik och budskap lever - men i förändrad form.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om