LEDARE I mitten av februari presenterade LO (Landsorganisationen) sin paroll inför vårens val till Europaparlamentet.

”Ta tillbaka kontrollen”, säger den fackliga centralorganisationen och manar alla arbetare att rösta i det viktiga valet.

Märkligt nog är det en paroll som rör upp känslorna även hos normalt sansade borgerliga politiker.

Artikelbild

| Johan Danielsson har stöd från samtliga 14 medlemsförbund inom LO och står på andra plats på S-valsedeln.

”Ren och skär populism”, twittrar till exempel L-ledaren Jan Björklund och jämför LO med de brittiska Brexitanhängarna.

LO förespråkar emellertid inget utträde ur EU.

Tvärtom är ju LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson & Co varma anhängare av det svenska EU-medlemskapet. Däremot konstaterar LO – i likhet med många andra – att det finns saker och ting som gått snett på EU:s inre marknad.

Vid det här laget borde alla ha läst eller sett reportagen om utländska lastbilschaufförer som kommer till Sverige och utnyttas hänsynlöst av skrupelfria arbetsgivare.

De kör utan tillräcklig vila, tjänar uselt, bor i misär på rastplatser och får inte träffa sina familjer mer än ett par gånger per år. Det leder till en farligare trafiksituation på vägarna, men också till att åkerier som följer svenska kollektivavtal och erbjuder bra villkor för sina chaufförer slås ut på grund av konkurrensen från de oseriösa aktörerna.

Samma situation finns i byggbranschen. Till och med Polisen talar om ”en modern slavhandel” .

I en intervju på webbplatsen ”Stoppa fusket nu” läser jag om Jessica Löfström, vd för bemanningsföretaget Expandera Mera som är specialiserat på byggbranschen.

I sin vardag möter hon konkurrens från företag med utländsk personal som har löner långt under kollektivavtal och som varken betalar skatt eller arbetsgivaravgifter i Sverige.

”När vi har företag som betalar 30 kronor i timmen i lön och som inte betalar skatt, är det allt för frestande för många att anlita dem”, säger hon.

Högt upp på hennes agenda står därför kampen mot snedvriden och osund konkurrens på arbetsmarknaden i Sverige.

Det är av samma skäl som LO vill ”ta tillbaka kontrollen”.

EU:s inre marknad ska inte vara en marknadsliberal Vilda Västern. Det ska finnas regler som garanterar vettiga villlkor för både löntagare och företag.

Under denna senaste mandatperioden har det tagits en del steg åt rätt håll i Europaparlamentet.

Marita Ulvskog och övriga S-parlamentariker har nått viktiga framgångar. Nu finns både ett reviderat utstationeringsdirektiv och en överenskommelse om schysstare villkor på vägarna.

Men nu gäller det att fortsätta det arbetet. Om det blir fel folk i Europaparlamentet efter valet 26 maj kan det leda till bakslag för löntagarnas intressen.

Därför är den fackliga mobiliseringen inför valet så otroligt viktig.

Det behövs politiker i Europaparlamentet som står upp för ordning och reda på arbetsmarknaden – för kollektivavtal, arbetsrätt och arbetsmiljö.

En sådan kandidat finns på Socialdemokraternas valsedel. Han heter Johan Danielsson, jobbar som EU-samordnare på LO och är styrelseledamot i Europafacket.

Inför valet 2014 backades han upp av Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna, Seko och Tranport. Då nådde han inte ända fram.

Den här gången har Danielsson stöd från samtliga 14 medlemsförbund inom LO och har placerats på andra plats på S-valsedeln.

Det innebär att han har goda förutsättningar att bli vald. Men grunden för att det ska ske är att byggnadsarbetare, lastbilschaufförer, undersköterskor, handelsanställda och andra LO-medlemmar:

1. Går och röstar.

2. Röstar på Socialdemokraterna.

Om valdeltagandet blir lågt riskerar det att gynna högerpartier som har helt andra intressen än arbetarrörelsen.