Tidigare i veckan skrev vi om Inger Fredriksson från Kiruna vars dementa mamma blev lurad på sina besparingar över telefon. Då ringde bedragaren från ett falskt telefonnummer och utgav sig för att ringa från Elgiganten. Företaget också varnat allmänheten för att flera liknande bluffsamtal har gjorts där bedragaren låtsas värna om sina offer. Ofta säger de sig akut vilja stoppa påstådda köp gjorda i personens namn.

Läs mer: Fräck telefonbedragare stal kvinnas besparingar

Nu visar det sig att fler företag har fått sina varumärken kidnappade för liknande bluffsamtal. Länsförsäkringar Bank varnar nu för falska samtal gjorda i företagets namn. Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren uppger sig ringa från banken och lurar till sig människors bankuppgifter genom att påstå att personen vill stoppa ett pågående bedrägeri eller ändra ett lån.

Personen pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Enligt Länsförsäkringar har flera kunder blivit ombedda att signera via BankID eller lämna ut signeringskoder från säkerhetsdosor.

Men banker ringer aldrig upp på det här sättet. Vid minsta osäkerhet uppmanas personer att lägga på samtalet och själv ringa upp banken. Lämna aldrig ut uppgifter över telefon, sociala medier eller mejl. Bankkunder ska heller aldrig signera med säkerhetsdosa, swishkod eller BankID. Risken finns annars att bedragaren skapar ett nytt BankID i kundens namn.

Är du själv drabbad? Hör av dig till oss på 0920 26 30 01 eller mejla redaktionen@norrbottensmedia.se