För många kan det låta som ett skämt. Lågbudgetbolaget Air Asia hemmahörande i Malaysia ska öppna sin första restaurang i Kuala Lumpur. Ytterligare fem är på väg och målsättningen är 100 restauranger de närmaste tre–fem åren.

Vd:n Tony Fernandes siktar dock högt:

Vårt mål är att ha en restaurang på Times Square i London, säger han enligt Reuters.

Namnet "Santan" är detsamma som för bolagets flygplansmeny och döpt efter en viss kokosmjölk, flitigt använt i olika maträtter.

Den som besöker restaurangen kan till 30 procent hitta samma mat på menyn som man har till försäljning ombord på flygplanen kompletterat med en rad andra rätter.

Air Asia, som utmanat flera flygaktörer på den asiatiska marknaden, tänker sig att restaurangen ska ta kunder från snabbmatskonkurrenter. Flygbolaget har tidigare försökt att profilera sig utanför själva flygsektorn med en egen betallösning samt resebyråverksamhet.

Rent ekonomiskt kan dock bolaget behöva ett tillskott. Senaste kvartalsrapporten visade på en kraftig förlust och under 2019 har aktien backat totalt 15 procent.