Det vankas världsrekordförsök i Luleå. Kommunen uppmanar stadsborna att vallfärda till Norra hamn den 16 mars för att bilda "världens största mänskliga tumme", en manifestation för att folkmängden stiger över 75 000 i år.
Jättekul idé, menar många som redan har tryckt på "Gilla"-knappen.
Samtidigt uppstår frågor. Håller isen? Än viktigare: håller konceptet?
Varför ska Luleås medborgare agera gratisstatister i ett pr-jippo för Facebook, ett av världens mest kända varumärken?
Någon fick snilleblixten i stadshuset. Tummen upp för Luleå! utbrast kommunalråd Karl Petersen. Halleluleå! skrek Matz Engman på Luleå näringsliv.
Konturerna av en svart, karbonkopierad Facebook-tumme - eller hand som det egentligen är - förbereds nu inför den stora familjedagen, det ska grillas och kitesurfas och de ansvariga räknar med tusentals barn och vuxna som medverkar i rekordförsöket.
Flygfoton förevigar alltihopa och Luleå väntas ta plats i den famösa Guinness rekordbok, vilket ger marknadsföring med Youtube-klipp och Instagram-bilder som viral bonus i sociala medier.
Och så långt är väl allt ok. De projektansvariga tror förvisso felaktigt att senaste världsrekordet lyder 849 deltagare, då i samband med att ett känt snabbkaffemärke fick publicitet i fattiga Puerto Rico.
NSD kan dock avslöja att detta slogs med råge nyligen, när 3 005 studenter formade en gigantisk mänsklig hand på ett universitet i Indien.
Men egentligen är själva rekordförsöket sekundärt.
Visst är Gilla-tummen en klassisk symbol för något positivt som även NSD drar nytta av i vår omtyckta "Gilla Norrbotten"-kampanj, då i form av en lovikkavante.
Men Luleå kommuns okritiska, närmast underdåniga svärmande för Facebook är betydligt mer problematiskt.
Byggandet av serverhallen visar måhända att länet - The Node pole - har exemplariska förutsättningar för liknande etableringar av utländska it-företag. Så brukar det ju låta, med jubel därtill från byggbranschen och universitet.
Ändå handlar det "bara" om 30-50 anställda när första Facebookhallen står färdig. Och vi vet ännu inte om det blir fler byggen över huvud taget.
Vid en presskonferens i veckan hoppades många att Matz Engman & co skulle avslöja att exempelvis Apple bygger nästa datacenter i länet.
Allt som presenterades var - trumvirvel - ett nytt namn (Luleå science park) och vaga löften om "80 till 100" arbetstillfällen.
I värsta fall "bidde det bara en tumme", för att parafrasera en gammal saga om en skräddare som Karl Petersen inte gärna påminns om.
Detta samtidigt som Facebook-aktien åter faller på börsen och trendanalytiker signalerar massflykt från det sociala nätverket (ungdomar väljer andra virtuella alternativ).
Luleåborna blir marionettdockor, en hel stad köps utan att egentligen få betalt - allt för ett multinationellt varumärke som redan börjar bli passé.
PR-experter kallar det "branding". Skön omskrivning för "otillbörlig reklam", säger jag.
Det blir säkert en fin familjedag i Norra hamn, rentav ett världsrekord, men varför inte en vanlig hand som mänsklig jätteformation? Eller något helt annat?
I stället halkar hela evenemanget på tunn is. Bokstavligt såväl som bildligt.