Den italienska motorcykeltillverkaren Moto Guzzi har mindre än en procent av den svenska marknaden. Men då är det till fullo riktiga "Guzzi-entusiaster" den knappa procenten består i.
- Det är märket för oss, det är ju bara så. Jag har besökt fabriken i Italien flera gånger och lärt känna folk där. Det tillhör paketet och det är många Guzziförare som gjort den resan, säger Anders Dahlgren, som är en av de cirka 30 från Moto Guzzi club of Sweden, som samlades i Gällivare i helgen.
Han har svårt att hålla tillbaka sin entusiasm över denna California II, som kom i hans ägo som fabriksny 1987. Och en sak är säker - den är inte till salu.
- Det är en motorcykel med själ och tillförlitligheten är enorm. Det är min tredje Moto Guzzi och ska jag köpa nån mer så blir den här kvar ändå. Då tömmer jag den på olja och ställer in den på hedersplats i stora rummet.
Guzzigalning
Den 949-kubiks V-motorn som sitter i den, är en modell som ursprungligen satt i militärjeepar på 1960-talet. Ursprunget i själva motorcykelmodellen härrör från en beställning från Californiapolisen.
- Den ville ha den här vindrutan, stort styre och fotplattor. Modellen har hållit i sig, för även 08:orna har samma utseende, säger Anders Dahlgren.
Chichi Hagelin Pettersson började köra Moto Guzzi för drygt 20 år sedan, efter att hon suttit bak på makens i några år.
- Sen har jag blivit lite Guzzigalning, säger hon skrattande och fortsätter:
- Vi har varit med i den här härliga klubben sedan Kjell (maken) köpte sin hoj 1987. Många träffar har det blivit och det är vår tredje här i Gällivare.
Guzzigruppen som besökte Gällivare var även Italienvänner som sådana och passade därför på att förgylla helgen med en middag på italienskägda Fjällnäs slott.
Innan hemfärden på söndag hanns även sightseeingturer till hojs med runtom i Gällivare och Malmberget, samt förstås en härlig körning upp på stadsfjällets topp.
Lokal arrangör i Gällivare var Guzziklubbsmedlemmen Nicklas Johansson.