Anna i Malmberget tar cykeln till jobbet oavsett väder

När pandemin slog till och hemmakontoret blev vardag kände Anna Lyckholm sig instängd. Hon saknade att komma ut och ha en tydlig gräns mellan arbete och fritid.
Lösningen blev cykeln – och sedan dess har hon trampat till jobbet varje dag – oavsett väder.
– Jag har räknat ut att jag har cyklat över 600 mil sedan jag började, säger hon.

Anna Lyckholm är chef för enheten folkrörelseutveckling inom Hyresgästföreningen i Norrland och har tagit cykeln till jobbet sedan pandemin.

Anna Lyckholm är chef för enheten folkrörelseutveckling inom Hyresgästföreningen i Norrland och har tagit cykeln till jobbet sedan pandemin.

Foto: Niclas Petersson

Gällivare2025-03-03 00:01

Anna Lyckholm bor på Mosebacke i Malmberget och cyklar varje dag till sitt jobb på Hyresgästföreningen i Gällivare. Det har blivit en självklar del av vardagen.

undefined
Anna Lyckholm klär sig efter väder och temperatur. "Jag är knappast som en mellanchef i Stockholm som klär sig i lycrakläder och har värsta coola cykelgearen. Jag cyklar i mina vanliga kläder.", säger hon.

– Under pandemin jobbade jag mycket hemma, men jag saknade att gå ut och ta mig till jobbet. Hela rutinen att klä på sig på morgonen och lämna hemmet. Så jag började cykla och upptäckte att det var riktigt skönt. Sedan testade jag även på vintern och det fungerade bra.

Sträckan till jobbet är fem kilometer enkel väg och Anna cyklar oavsett årstid – så länge temperaturen inte sjunker under 30 minusgrader.

– Då jobbar jag hellre hemifrån än att ta bilen.

Dubbdäck gör stor skillnad och Anna tycker att det är lättare att hålla balansen på två hjul än till fots när det är isigt på trottoaren. En utmaning är dock bristen på cykelvägar i centrala Gällivare.

– I stan måste man ut i gatan och på vintern kan det vara riktigt spårigt. Det är inte så kul att cykla när man har en lång bilkö bakom sig en fredagseftermiddag.

– Det har blivit mycket bättre plogat de senaste åren. Man prioriterar gång- och cykelvägar mer nu.

undefined
"Cykeln ger en frihet. Jag slipper anpassa mig efter busstider och leta parkering.", säger Anna Lyckholm.

Men Anna önskar att kommunen satsade ännu mer på cykelinfrastruktur.

– Skyltningen är dålig. Bilvägarna är tydligt markerade, men för cyklister finns nästan ingenting. Särskilt till Malmberget. Det är många som inte vet hur man tar sig dit på cykel.

Trots utmaningarna ser hon mest fördelar med att cykla.

– Jag sparar minst 30–40 kronor per dag i bränslekostnader och slitage. Det blir mycket pengar på ett år.

Men det är inte bara ekonomin som gör att hon fortsätter.

– Jag gillar att vara ute. Jag är absolut ingen hälso- eller hållbarhetsförebild, men jag tycker det är skönt att andas sval luft och få röra på mig.

Anna har även inspirerat sin son Vidar att börja cykla.

– Han är 18 nu och vill absolut inte ha en epatraktor eller vara beroende över bussar. Han cyklar till skolan även när det är riktigt kallt – men han tycker jag cyklar för långsamt, så han sticker alltid iväg före mig.

undefined
"Jag tror att många tar bilen av ren vana. Man tänker att det är smidigare, men i praktiken är det ofta snabbare med cykel.", säger Anna Lyckholm.

Hon ser inga större hinder för fler att välja cykeln framför bilen.

– Jag har ingen dyr specialutrustning. Jag har mina gamla skidvantar och en vanlig jacka. Jag har bara dubbdäck och en hjälm – det räcker. Och det går snabbt! Innan jag ens hunnit starta bilen och backa ut är jag i princip framme på jobbet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!