Bilprovningen: "Vi jobbar stenhårt"

Lönekonkurrens, bostadsbrist och långa introduktionstider för nyanställda ligger bakom problemen på Bilprovningen i Gällivare. Men nu har företaget rekryterat ny personal och framtiden ser ljus ut, säger Linda Schönfeldt, regionchef Bilprovningen Norr. "Det ser väldigt positivt ut".

Linda Schönfeldt, regionchef för Bilprovningen Norr, har jobbat som besiktningstekniker och stationschef i många år innan hon blev regionchef. Hon säger att företaget jobbat stenhårt att lösa personalfrågan och att det nu ser ljust ut för Bilprovningen i Gällivare.

Linda Schönfeldt, regionchef för Bilprovningen Norr, har jobbat som besiktningstekniker och stationschef i många år innan hon blev regionchef. Hon säger att företaget jobbat stenhårt att lösa personalfrågan och att det nu ser ljust ut för Bilprovningen i Gällivare.

Foto: BIlprovningen

Gällivare2023-09-03 05:00

Linda Schönfeldt säger hon är väl medveten om problemen i Gällivare och att företaget jobbat hårt med att lösa situationen. Hon har själv varit på plats vid ett flertal tillfällen och även träffat kommunpolitiker.

– De säger att vi är långt ifrån ensamma att ha de här problemen. I sommar har jag personligen pratat med varenda kund som hört av sig till oss. Och när jag berättar om varför vi har kö så har de full förståelse. För problemen är ju desamma överallt i Gällivare, säger hon.

Precis som för många andra verksamheter i Gällivare är det konkurrensen från gruvbolagen som till stor del ligger bakom rekryteringsproblemen, menar Linda Schönfeldt.

– Vi slåss lite om samma personal kan man säga.

En annan orsak till problemen är att introduktionsprocessen för ny personal är väldigt omfattande och tidskrävande. 

– Först skickas man på en grundutbildning på fem-sju veckor för att bli besiktningstekniker. När personen är tillbaka ska hen gå vid sidan om och komma igång. När man ser att det funkar så ska hen kvalitetssäkras. 

Vad innebär det?

– Vi har ett väldigt kontrollerat kvalitetssystem. Vi kollar att hen gör rätt bedömningar och att alla moment utförs, vilket är omfattande då det är runt 300 punkter som ska kontrolleras.

Även ifjol hade Bilprovningen problem med långa köer, men lyckades hitta ny personal som anställdes och som utbildades och gick introduktionen. Men i vintras sade de upp sig och valde att gå tillbaka till gruvan.

– Vi är ju väldigt sårbara när något sådant händer. Sen tappade vi en jätteduktig tekniker som jobbat längre. Hen hade träffat kärleken och skulle flytta.

Hur ser det ut idag? Har ni hittat ny personal?

– Det ser fantastiskt bra ut. Jag har rekryterat en ny stationschef som är helt outstanding. Och samtidigt håller jag på att rekrytera en ny besiktningstekniker. Sen har vi fått låna in personal från andra stationer. Vi har till exempel fått låna en kille ända från Småland.

När kommer det att rulla på som vanligt igen och köerna bli mer normala?

– Jag har 23 stationer och stationschefer som jag ansvarar för, och Gällivare har varit prio ett den senaste tiden. Vi har lagt ner ett enormt arbete för att stötta upp fram tills dess att de blir självgående. Det är dock jättesvårt att säga exakt när det är, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!