En minut sena – fick inte åka med

De var på väg till drömsemestern men var en minut sena och fick inte åka med flyget från Kiruna. Det innebar att familjen Eriksson från Gällivare fick betala 12 000 kronor för nya flygbiljetter och hotellbokning.

Det kostade familjen 12 000 kronor när de inte fick åka med planet och var tvungna att boka om.

Det kostade familjen 12 000 kronor när de inte fick åka med planet och var tvungna att boka om.

Foto: Matz Glimhed

GÄLLIVARE2018-10-31 18:40

Familjen Eriksson från Gällivare hade bokat resan till Arlanda för vidare färd till Schweiz under tisdagen. Men en punktering på bildäcket från resan från Gällivare satte punkt för resan vidare.

– Vi kom en minut efter sista incheckning och kunde inte få hjälp. Personen som stod i incheckningen sa att han inte kunde göra något och att incheckningen var stängd. Min fru bönade och bad men det gick inte. Vi sa att vi kunde lämna vårt bagage om det kunde hjälpa oss att gå på flyget, säger Tony Eriksson.

Det innebar att familjen missade anslutningsplanet till Zurich och gick miste om en hotellnatt. Dessutom fick de boka om till dagen efter.

– Vi fick köra hem till Gällivare igen och kunde boka ett nytt flyg i dag (läs: onsdag). Men det har kostat oss 12 000 kronor, säger Tony Eriksson.

Han säger att oviljan med att hjälpa familjen var en stor besvikelse.

– Det fanns ingen vilja att hjälpa oss, inget engagemang och serviceanda. Våra barn blev besvikna när de inte fick träffa sin storebror i Schweiz, säger Tony Eriksson.

Andreas Fredriksson, flygplatschef på Kiruna flygplats, säger att det är olyckligt att händelsen drabbat familjen.

– Jag vill vara jättetydlig med att det inte är vår intention att det ska gå så här. Men vi kan inte göra annat än det som gjordes. Jag har pratat med personen som mötte familjen och kan säga att de var inte en minut försenade, då hade vi nog kunnat släppa på dem, utan det var mer än så, det var stängt. Vi har reglemente och rutiner som vi följer, som att vi låser passagerarlistor och lastningen av flygplanet, säger Andreas Fredriksson.

Han bekräftar att en person som kom efter familjen kunde åka med planet.

– Men den personen var redan incheckad online och då är man redan med på planet. Familjen hade ändå tur att de blev mötta att av personal vid bagageincheckningen för egentligen var det stängt. Men det är olyckligt att det blev som det blev, säger Andreas Fredriksson.

När det gäller bemötandet säger han:

– Jag skulle gärna vilja prata med dem om det är något kring bemötande. Vi jobbar noga med bemötande och är av yttersta prioritet. Dels kommer vi att titta på våra rutiner eftersom det här hände och se över om det är något som vi kan göra. Går det att lösa sådana här situationer? Det kommer vi givetvis se över, säger Andreas Fredriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om