Flygdramat: Haverikommissionen utreder tillbudsdrabbat rumänskt flygbolag

Onsdagens flygdrama utreds av haverikommissionen. Nextjet hyrde planet – av ett incidentdrabbat rumänskt flygbolag.
– Ett allvarligt tillbud, säger Nicolas Seger, haveriutredare.

Foto: Fotograf saknas!

Gällivare2016-04-07 16:14

Det var vid 22-tiden i onsdags som Nextjets flygplan med 55 passagerare kanade av landningsbanan på Lapland Airport i Gällivare.

Planet blev stående med nosställ och huvudställ utanför banans slut och resenärerna fick evakueras via planets ordinarie trappa.

Inga ombord kom till skada men flera passagerare upplevde obehag.

Läs mer: Räddningstjänsten ryckte inte ut

Läs mer: Flygplan åkte av landningsbanan

Läs mer: Kommunalråden mitt i flygdramat

– Ytterst ovanligt. Jag har jobbat här i snart tio år och vi inte haft någon liknande händelse tidigare, säger flygplatschefen Michael Gustafsson som själv satt ombord på planet.

I onsdags snöade det kraftigt över Gällivare men flygplatschefen vill inte spekulera kring om det orskade tillbudet.

– Det togs bromsvärden, gavs bromsvärden och utifrån det valde man att landa.

Vad gick fel?

– Vi känner oss ganska trygga med det vi har uppgivet, alla rutiner fungerade från vår sida, säger Michael Gustafsson till NSD.

Under torsdagen tog Statens haverikommission beslutet att inleda en utredning.

– Faktainsamlingen tar ett halvår, sen följer resten av utredningen. En slutrapport dröjer omkring ett år, säger Nicolas Seger, haveriutredare.

I övrigt är Haverikommissionen förtegen.

– Vi vet inte var på banan flygplanet landade, exempelvis. Vi håller också på att ta reda på hur snöröjningen gick till, säger Seger.

Inte heller Nextjet har någon preliminär förklaring.

– Trots att piloterna bromsade så mycket som möjligt, gled planet av banan. Det går inte att spekulera i varför, om bromsvärdena inte var korrekta och så vidare. Piloterna vet inte varför de inte fick stopp på flygplanet i tid, säger Henning Lindberg, pressansvarig hos Nextjet.

Nextjets morgonavgång klockan 06.00 ställdes in och flygplanet undersöktes under torsdagen av tekniker.

– Hittills kan vi konstatera att inga tekniska fel har upptäckts på planet. Nu måste vi utläsa det som finns i flygplanets datorer.

Flygplanet – ett 23-årigt jetplan av typen Fokker 100 – hade Nextjet hyrt in via det rumänska bolaget Carpatair som flyger mot både Arvidsjaur och Gällivare.

– Vi hyr av dem sedan den 17 december i fjol. Planets ålder är inget ovanligt inom det segment vi jobbar, säger Henning Lindberg.

Samtidigt visar det sig att Carpatair har varit involverade i flera incidenter de senaste åren. Enligt The Aviation Herald, en nätbaserad publikation om internationell flygtrafik, har tolv olyckstillbud rapporterats rörande det rumänska flygbolaget, bland annat en svår olycka i Rom 2013 när 16 personer skadades.

Men Nextjets pressansvarige ser inget anmärkningsvärt i det.

– Carpatair följer Easas – Europeiska luftfartsmyndigheten – regelverk. Vi litar på att myndigheten utövar den tillsyn som krävs. Sen uppfyller Carpatair också flygbranschens Iosa-certifiering, en högre certifiering än vad Easa egentligen kräver. För att behålla certifikatet sker det löpande inspektioner, säger Henning Lindberg.

Varför hyr ni av Carpatair?

– Under vinterhalvåret är det stor efterfrågan på flyg till Norrbotten, inte minst med tanke på biltestverksamheten i Arvidsjaur. Det har fungerat bra hittills. Både näringsliv och besöksnäring har varit nöjda.

Ni kommer inte avbryta samarbetet med Carpatair nu?

– Det beror på vad både vår och haverikommissionens utredningar kommer fram till. En sån här incident är aldrig bra, inget vi är glada för, säger Henning Lindberg, Nextjet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om