Det var vid 22-tiden i onsdags som Nextjets flygplan med 55 passagerare kanade av landningsbanan på Lapland Airport i Gällivare.
Planet blev stående med nosställ och huvudställ utanför banans slut och resenärerna fick evakueras via planets ordinarie trappa.
Inga ombord kom till skada men flera passagerare upplevde obehag.
Läs mer: Räddningstjänsten ryckte inte ut
Läs mer: Flygplan åkte av landningsbanan
Läs mer: Kommunalråden mitt i flygdramat
– Ytterst ovanligt. Jag har jobbat här i snart tio år och vi inte haft någon liknande händelse tidigare, säger flygplatschefen Michael Gustafsson som själv satt ombord på planet.
I onsdags snöade det kraftigt över Gällivare men flygplatschefen vill inte spekulera kring om det orskade tillbudet.
– Det togs bromsvärden, gavs bromsvärden och utifrån det valde man att landa.
Vad gick fel?
– Vi känner oss ganska trygga med det vi har uppgivet, alla rutiner fungerade från vår sida, säger Michael Gustafsson till NSD.
Under torsdagen tog Statens haverikommission beslutet att inleda en utredning.
– Faktainsamlingen tar ett halvår, sen följer resten av utredningen. En slutrapport dröjer omkring ett år, säger Nicolas Seger, haveriutredare.
I övrigt är Haverikommissionen förtegen.
– Vi vet inte var på banan flygplanet landade, exempelvis. Vi håller också på att ta reda på hur snöröjningen gick till, säger Seger.
Inte heller Nextjet har någon preliminär förklaring.
– Trots att piloterna bromsade så mycket som möjligt, gled planet av banan. Det går inte att spekulera i varför, om bromsvärdena inte var korrekta och så vidare. Piloterna vet inte varför de inte fick stopp på flygplanet i tid, säger Henning Lindberg, pressansvarig hos Nextjet.
Nextjets morgonavgång klockan 06.00 ställdes in och flygplanet undersöktes under torsdagen av tekniker.
– Hittills kan vi konstatera att inga tekniska fel har upptäckts på planet. Nu måste vi utläsa det som finns i flygplanets datorer.
Flygplanet – ett 23-årigt jetplan av typen Fokker 100 – hade Nextjet hyrt in via det rumänska bolaget Carpatair som flyger mot både Arvidsjaur och Gällivare.
– Vi hyr av dem sedan den 17 december i fjol. Planets ålder är inget ovanligt inom det segment vi jobbar, säger Henning Lindberg.
Samtidigt visar det sig att Carpatair har varit involverade i flera incidenter de senaste åren. Enligt The Aviation Herald, en nätbaserad publikation om internationell flygtrafik, har tolv olyckstillbud rapporterats rörande det rumänska flygbolaget, bland annat en svår olycka i Rom 2013 när 16 personer skadades.
Men Nextjets pressansvarige ser inget anmärkningsvärt i det.
– Carpatair följer Easas – Europeiska luftfartsmyndigheten – regelverk. Vi litar på att myndigheten utövar den tillsyn som krävs. Sen uppfyller Carpatair också flygbranschens Iosa-certifiering, en högre certifiering än vad Easa egentligen kräver. För att behålla certifikatet sker det löpande inspektioner, säger Henning Lindberg.
Varför hyr ni av Carpatair?
– Under vinterhalvåret är det stor efterfrågan på flyg till Norrbotten, inte minst med tanke på biltestverksamheten i Arvidsjaur. Det har fungerat bra hittills. Både näringsliv och besöksnäring har varit nöjda.
Ni kommer inte avbryta samarbetet med Carpatair nu?
– Det beror på vad både vår och haverikommissionens utredningar kommer fram till. En sån här incident är aldrig bra, inget vi är glada för, säger Henning Lindberg, Nextjet.