Maria à gren Àr född i GÀllivare men uppvuxen i HÀrnösand. Hon har studerat till civilingenjör i samhÀllsbyggnadsteknik vid LuleÄ tekniska universitet. Hon beskriver sig sjÀlv som en jordnÀra person som gÀrna Àgnar sin fritid Ät friluftsliv. à ker gÀrna skidor, gÄr pÄ fjÀllvandringar, paddlar kajak.
Hon har tidigare varit generaldirektör för NaturvÄrdsverket, SMHI och pÄ statens geotekniska institut. Den 1 mars tilltrÀdde hon som generaldirektör för Transportstyrelsen. Den första mÄnaden har hon Àgnat Ät att skapa sig en bild av verksamheten.
â Jag har Ă€gnat min mesta tid Ă„t att intervjuat chefer, medarbetare och fackliga representanter för att fĂ„ en bild av verksamheten och höra hur olika personer beskriver verksamheten och sĂ„ har jag besökt de kontor vi har, sĂ€ger hon.
Vilka Àr de störta utmaningarna för transportstyrelsen den nÀrmaste tiden?
â Generellt sĂ„ handlar det naturligtvis om att ta fram regler, att ge tillstĂ„nd, att utöva tillsynd och ta in skatter och avgifter. Det handlar om att göra det pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att vi bidrar till att skapa ett hĂ„llbart transportsystem i Sverige. Den andra biten handlar om att utveckla myndigheten att vara tillgĂ€nglig och vara serviceorienterad mot medborgarna som har behov av oss, sĂ€ger Ă gren.
Som chef pÄ myndigheten vill hon vara lÀnken mellan det politiska och vardagen i verksamheten.
ââMin uppgift Ă€r att översĂ€tta den politiska logiken till en vardaglig logik pĂ„ en myndighet. Som myndighet sĂ„ Ă€r vi regerings verktyg och oavsett vilken regering som finns sĂ„ Ă€r vĂ„r uppgift att genomföra den rĂ„dande politiken till vardags. DĂ€r kĂ€nner jag att jag har en viktig roll att vara den lĂ€nken mellan politiken och myndigheten. Sedan handlar det ocksĂ„ att se hur myndigheten behöver utvecklas, vad det Ă€r som Ă€r viktigt för oss att fokusera pĂ„, sĂ€ger hon.
Hon tycker det Àr roligt att jobba med frÄgor som berör och engagerar mÀnniskor.
â Det kan jag kĂ€nna att pĂ„ NaturvĂ„rdsverket sĂ„ jobbade man verkligen med frĂ„gor som det fanns mycket uppfattningar om. Det var kontroversiella frĂ„gor och frĂ„gor som engagerade mĂ€nniskor. Ăven hĂ€r tĂ€nker jag att det handlar om frĂ„gor som ocksĂ„ engagerar mĂ€nniskor, sĂ€ger hon.
Vad Àr det svÄraste med jobbet?
â Det svĂ„raste handlar om att ambitionerna ofta Ă€r sĂ„ mycket större Ă€n resurserna. Det finns sĂ„ otroligt mycket man skulle kunna göra och mycket man skulle kunna jobba med men vi mĂ„ste hela tiden förhĂ„lla oss till de resurser som Ă€r. Det Ă€r ocksĂ„ ett stĂ€ndigt uppdrag vi har â att effektivisera vĂ„r verksamhet sĂ„ att man fĂ„r ut mer av skattepengarna helt enkelt, sĂ€ger Ă gren.
Ansvaret Àr mer betungande Àn arbetsomfattningen anser hon.
â Det som Ă€r krĂ€vande Ă€r ansvaret, arbetsomfattning kan man reglera, dĂ€remot ansvaret jag Ă€r ytterst ansvarig för allt vad mina medarbetare gör och för mig gĂ€ller det att ha strukturer som gör mig trygg i att vi gör rĂ€tt saker. Men skulle det gĂ„ fel sĂ„ Ă€r det ytterst jag som Ă€r ansvarig för det. Det kanske krĂ€ver mer Ă€n antalet timmar man arbetar, sĂ€ger Ă gren.
FrÄgor kring samhÀllsutveckling Àr viktiga för henne.
â Hela min karriĂ€r har jag jobbat med samhĂ€llsutveckling i olika former och blivit mer och mer medveten om transporternas betydelse för samhĂ€llsutvecklingen. Det handlar allt ifrĂ„n att de olika transportslagen ska hĂ€nga ihop och fungera tillsammans sĂ„ att man ocksĂ„ kan nyttja rĂ€tt transport i rĂ€tt sammanhang. Om vi kan bidra till det och möjliggöra det sĂ„ tycker jag att det Ă€r en uppgift vi har, sĂ€ger hon.