Det Àr första gÄngen som eltruckar anvÀnds i arktisk klimat. Anledningen till att Boliden vÀljer att satsa pÄ detta i Aitik Àr för att sÀnka dieselförbrukningen av de eltruckar som anvÀnds samt att minska koldioxid utslÀppen.
â Dieselförbrukning i Aitik stĂ„r för en stor del av Bolidens CO2 utslĂ€pp. Det hĂ€r Ă€r enormt viktigt ur ett strategiskt perspektiv, det blir allt tydligare att koppar kommer att vara kritiskt för omstĂ€llningen till det fossilfria samhĂ€llet och dĂ„ mĂ„ste vi kunna visa att man kan utvinna koppar pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt, sĂ€ger Jonas RanggĂ„rd programansvarig för Boliden energi till SVT Norrbotten.
Truckarna testas pÄ en 700 meter lÄng bana dÀr fyra trÄdbundna el-truckar körs. De Àr lastade med malm till krossar och anrikningsverk i Aitikgruvan. Bilarna Àr trÄdbundna och dÀrför stÀller det krav pÄ planeringen av infrastrukturen i gruvan, nÄgot som Jonas RanggÄrd ser som en stor utmaning.
â Det Ă€r en jĂ€ttestor utmaning att fĂ„ in en fast installation i en gruva som stĂ€ndigt Ă€r i förĂ€ndring. SĂ„ dĂ€r mĂ„ste vi Ă€ndra vĂ„rt tankesĂ€tt pĂ„ hur vi ska fĂ„ en sĂ„n hĂ€r installation att stĂ„ kvar pĂ„ en plats tillrĂ€ckligt lĂ€nge sĂ„ det den hinner betala tillbaka installationen sĂ€ger Jonas RanggĂ„rd till SVT Norrbotten.