Kommunalrådet efter dödsolyckan: "Det är skandalöst"

Två män, 51 år och 49 år, dog vid den våldsamma frontalkrocken på E 10 i måndags.
Båda var hemmahörande i Gällivare.
– Skandalöst att vi inte får mer hjälp med säkerheten längs E 10, säger Tommy Nyström, Gällivares kommunalråd.

Två personer omkom efter en trafikolycka utanför Gällivare.

Två personer omkom efter en trafikolycka utanför Gällivare.

Foto: Räddningstjänsten

Gällivare2014-01-07 08:08

Trafikåret 2014 kunde inte ha fått en mörkare start i länet. Vid 21-tiden i måndags frontalkrockade två personbilar cirka en kilometer norr om Stenbron, längs E10 norrut mot Kiruna.

Männen i den ena bilen, 51 och 49 år gamla, fick så svåra skador att de senare avled.

Inga vittnen till olyckan

– Med tanke på hur stora krafter det handlar om, måste bilarna ha varit mötande, säger Niklas Östman, insatsledare vid Räddningstjänsten i Gällivare.

Räddningsarbetet var omfattande och bilarnas tak fick klippas upp. Olycksorsaken ska nu utredas vidare av polisen.

– Enligt uppgift ska en av bilarna ha fått sladd. Det var väldigt halt på olycksplatsen, säger Erik Kummu, länsvakthavande befäl hos polisen.

"Dödens väg"

Den tragiska olyckan aktualiserar på nytt farorna längs den så kallade "Dödens väg", som NSD har uppmärksammat många gånger tidigare. De svåra olyckorna har varit många (se faktaruta) och E 10 utsågs till Sveriges farligaste väg av Motormännen 2009.

Så sent som i fjol dog tre personer vid en våldsam krock utanför Överkalix.

Men varken mitträcken eller breddad väg har tillkommit.

– Sträckan Stenbron och norrut är mycket olycksdrabbad, precis som mellan Morjärv och Överkalix. Hade det funnits mitträcken, skulle de inte ha behövt dö, säger Erik Kummu, länsvakthavande befäl hos polisen.

"Måste breddas"

Tommy Nyström, kommunalråd i Gällivare, är chockad efter dödsolyckan.

– Båda var kommunanställda, jobbade som chaufförer på förvaltningen Service och teknik. Det är unga människor som har omkommit. Våra känslor och tankar går till deras familjer.

Som kommunalråd har han i flera år försökt att påverka Trafikverket för att stärka vägsäkerheten.

– Skandalöst att vi inte får mer hjälp. Det är så trångt längs E 10, speciellt vintertid. Lastbilarna nästan tar i varandra när de möts. Tragiskt att så många ska behöva dö innan någon vaknar.

Vilika åtgärder kräver du?

– Hela E 10 måste breddas. Mitträcken vore också bra, men då ska det vara 2+1. Absolut inte 1+1 med omkörningsförbud. Vi har så mycket tung trafik när gruvorna går för fullt och vi har en stor stadsomvandling, säger Tommy Nyström.

"Ingen tilltro"

Kommunalråden i Gällivare, Kiruna och Överkalix tar hjälp av landshövdingen för ytterligare påtryckningar.

– Vi skickar skrivelser men vi har inte fått någon respons. Nu måste vi göra en ny kraftansträngning. Men jag känner ingen tilltro till att det skjuts till mer pengar. Tragiskt att så många ska behöva omkomma.

NSD har förgäves sökt Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region nord.

Fotnot: I den andra bilen satt två män, 58 och 49 år. Enligt landstingets uppgifter skadades den ene mannen allvarligt, den andre skadades lindrigt.

Fakta/Antal döda och svårt skadade i trafikolyckor på E 10

2008: 5

2009: 7

2010: 4

2011: 14

2012: 10

2013: 10

I dag har Trafikverket inte pengar till någon större upprustning av E 10, vilket NSD har rapporterat om tidigare.

Först under perioden 2020 till och med 2025 kommer som mitträcken ske på exempelvis sträckan Morjärv- Överkalix.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om