Nextjet har dragits med ekonomiska problem under en lĂ„ng tid och kommunen har tillsammans med förre landshövdingen Sven-Erik Ăsterberg uppvaktat Trafikverket, som har i uppdrag av regeringen att upphandla flyg till orter med bristande tillgĂ€nglighet, till exempel mellan GĂ€llivare och Stockholm.
â Vi ansĂ„g att man i de kommande upphandlingarna mĂ„ste stĂ€lla högre krav pĂ„ de flygbolag som man anlitar. Det hĂ€r kommer att stĂ€lla till problem för vĂ„r flygverksamhet men vi har haft mĂ„nga problem med Nextjet, sĂ€ger Lars Alriksson.
Han nÀmner regulariteten och den produkt bolaget tillhandahÄllit.
â Nextjet har flugit pĂ„ kommersiella villkor och det gör det svĂ„rare att direktupphandla för oss, sĂ€ger Lars Alriksson.
Michael Gustafsson, flygplatschef pÄ Lapland Airport, har fÄtt beskedet om Nextjets konkurs bara nÄgra minuter tidigare.
â Det Ă€r bara att förhĂ„lla sig till det. Det som Ă€r kĂ€nt Ă€r det som Nextjet gĂ„tt ut med i pressmeddelandet. De har varit i den hĂ€r situationen tidigare och haft ett tillfĂ€lligt drifttillstĂ„nd men de har upprĂ€tthĂ„llit flygtrafiken tidigare.
Hur snabbt en ny flyglinje kan vara pÄ snabbt kan han inte svara pÄ.
â Nej, det Ă€r en frĂ„ga för Trafikverket, om de kan göra en direktupphandling eller om man har för avsikt att göra en regelrĂ€tt upphandling, sĂ€ger Michael Gustafsson.
För Lapland Airport blir konkursen en ekonomisk pÄverkan dÄ de bemannar passagerartrafiken, men hur stor beror pÄ hur lÀnge det tar innan en ny flyglinje Àr pÄ plats.
â Det Ă€r de som reser i dag och de nĂ€rmaste dagarna som drabbas hĂ„rdast. Som resenĂ€r stĂ„r man ensam, man har bara sin resebyrĂ„ eller kredikortsutgivare som garant, sĂ€ger han.
Han rekommenderar resenÀrer att ta kontakt med sin resebyrÄ eller kreditkortsgivare.
â Ăr det bara en instĂ€lld resa Ă€r det visserligen allvarligt i sig, Ă€r bolaget inte i konkurs kan man boka om, men sĂ„ Ă€r det ju inte nu, sĂ€ger han.