På Barn och unga inom Gällivare socialförvaltning finns sex utrednings-och insatstjänster men bara två socialsekreterare i tjänst.
– En anställd är föräldraledig och en annan har precis gått vidare till en annan tjänst och vakanta tjänster. Svårigheten att besätta tjänster är väl något som vi delar med andra länskommuner och hela landet.
Personalbristen innebär ändå att socialförvaltningen tvingas köpa utredningar och även vissa insatsärenden sedan ett år tillbaka. Monica Helins Bodenföretag har Gällivare kommun anlitat sedan i maj och har även inne två andra konsultföretag i socionombranschen. Gällivare kommun köper även in en förhandsbedömmartjänst på barnsidan som inte heller är tillsatt från företaget Dedicare som man har avtal med.
– Handläggningstiden för utredningar på fyra månader är jätteviktig att hålla. Även om kommunen köper utredningstjänster så kvarstår kvalitéskravet. Vi vill ha ett bra arbete utfört och säger ifrån om vi inte är nöjda med konsultarbetet, säger Annica Henriksson.
Det är en gyllene marknad och dyrt för kommunen?
– Visst det kostar jättemycket. En utredning kostar väl drygt 100 000 kronor. Så visst lägger kommunen några miljoner varje år på tjänsteköp av privata företag. Men jag vet inte vad alternativet skulle vara som situationen ser ut idag. Bäst för oss är att ha personal på alla tjänster, säger Annica Henriksson.
Hon tycker att mediabilden som förvaltningen " stångas" med nämligen att jobbet som socialsekretare är tungt och svårt är missvisande.
– Folk får gärna söka hit, för det är roligt att jobba här hos oss.Vi har ju lediga tjänster och är i behov att få hit folk för att få en kontinuitet i verksamheten.
– Vår personal i barn- och ungagruppen har tillexempel fått 3000 kronors påslag på lönen just på grund av att det är en personal vi vill behålla, säger Henriksson.
Socialförvaltningen lägger en del på personalutbildning.
– Vi har en speciell person på förvaltningen som söker medel till olika utbildningssatsningar, så allting går inte bara till utredningsköp. Vi satsar också på handledning av nya socialsekreterare, säger Annica Henriksson.
Fast handledningen tvingas man också i det här fallet köpa in av konsultbolagen. Just för att erfaren personal många gånger lämnar sina kommunala tjänster för att jobba privat.
– Ja, det blir lite rundgång. Konsulterna handleder vår personal för att kommunen ska bygga upp kompetensen. Samtidigt vet företagen att det kommer att ta flera år innan vi tillsatt våra tjänster, säger Annica Henriksson.