Kravet: En järnväg till Pajala

Om gruvan i Pajala ska drivas behövs en järnväg. "Dels för att få ekonomi i projektet men det är okcså samhällsekonomiskt nyttig", säger Max Andersson, Miljöpartiet.

Kaunis iron går in och sponsrar idrottslag.

Kaunis iron går in och sponsrar idrottslag.

Foto: Herman Öberg

GÄLLIVARE2019-02-06 20:14

EU-parlamentarikern Max Andersson (MP) besökte Gällivare under onsdagen. Han är på gruvturné för att lyfta gruvpolitiken ur ett EU-perspektiv och samtidigt titta på hur Gällivares Miljöparti går emot trenden i övriga landet. Bara i Gällivare och Jokkmokk har partiet gått framåt i det senaste valet. l övriga landet backar Miljöpartiet.

– De avdelningarna är ljuset i en halvdager, jag vill se vad de gjort rätt, säger Max Andersson.

Han säger att han inte är emot gruvdrift men menar att den måste bedrivas på ett ekologiskt hållbart sätt och att Sverige måste uppfylla EU:s miljökrav på gruvor.

– Sverige har segat efter när det gäller att anta och genomföra de beslut EU redan tagit. Vi har en politisk stark gruvindustri, vi har minerallagen vilket betyder att miljölagstiftningen inte gäller fullt ut.

– Vi ska inte förstöra naturtillgångar och vatten för generationer framåt för att vi driver gruvor på ett oacceptabelt sätt, säger han.

Han menar också att det bolag som vill starta en gruva måste vara medveten om att priset på mineraler går upp och ner och att metallpriserna inte alltid ligger på höga nivåer.

– Om man startar en gruva utan att ha ordentlig ekonomi i projektet riskerar vi att få ett företag som tummar på säkerhet och miljökrav och sedan går i konkurs för att lämna kvar en massa miljöproblem som samhället måste betala, säger Max Andersson.

Han nämner Blaikengruvan i Västerbotten där de stora utsläppen av giftiga metaller kostar skattebetalarna mångmiljonbelopp och har orsakat omfattande skador i naturen.

– Gruvan i Pajala byggde på orealistiska kalkyler där de inte skötte miljökraven. Som jag förstått det är Kaunisvaara ett typfall, man startar med ett litet bolag och klarar sedan inte att ta hem projektet när priserna sjunker, som de brukar göra, säger han.

– Så vill vi inte ha det, det är bättre att vara lite vaksam.

Han säger också att om gruvan i Kaunisvaara drivas måste man dra järnväg.

– Utifrån den information som jag fått så behöver man det. Dels för att få ekonomi i projektet , men det är också samhällsekonomiskt nyttig. Sedan är det en trafikfara med alla dessa truckar som kör och med de olyckor som händer längs vägen. Det är ett starkt argument som talar för att järnvägen behövs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om