Kritiken: Personalen har brister i svenska sprÄket

Bristande vÄrdkunskaper bland personalen och stora brister i svenska sprÄket. Nu fÄr GÀllivare kommun kritik frÄn Ivo för att inte ÄtgÀrdat brister frÄn en tidigare granskning.

Socialchef Annette Viksten Åhl sĂ€ger att man tar Ivos förnyade kritik pĂ„ allvar. "Vi tittar just nu pĂ„ vad vi missat att göra frĂ„n förra gĂ„ngen vi fick kritik, sĂ€ger hon.

Socialchef Annette Viksten Åhl sĂ€ger att man tar Ivos förnyade kritik pĂ„ allvar. "Vi tittar just nu pĂ„ vad vi missat att göra frĂ„n förra gĂ„ngen vi fick kritik, sĂ€ger hon.

Foto: Linus Nilsson

GĂ€llivare2023-06-02 18:15

Under Ären 2020 till 2021 genomförde Inspektionen för vÄrd och omsorg, Ivo, en granskning av den medicinska vÄrden pÄ SÀbo. Under tillsynen upptÀcktes flera brister och Ivo fattade beslut om att GÀllivare kommun mÄste ÄtgÀrda de brister som finns framför allt inom dokumentation och palliativ vÄrd. Vid en ny tillsyn ser Ivo att bristerna som finns pÄ flera plan inte har ÄtgÀrdats.

Bland annat har personal som gör individuella medicinska bedömningar inte rÀtt kompetens för arbetsuppgiften. Ivo konstaterar ocksÄ att livsavgörande bedömningar görs av personal med den lÀgsta utbildningsnivÄn Àr allvarligt dÄ det medför att de inte kan tolka och signalera nÀr patientens tillstÄnd förÀndras. SÀbo har mÄnga patienter med allvarliga sjukdomar eller som befinner sig i livets slutskede, och det Àr dÄ viktigt att vÄrd- och omsorgspersonalen förstÄr vilka symtom de ska vara uppmÀrksamma pÄ för att tillkalla sjuksköterska.

Att anstÀlld personal inte heller behÀrskar det svenska sprÄket tillrÀcklig vÀl innebÀr i sig en patientsÀkerhetsrisk.

Vid inspektionen framkom Àven att sjuksköterskorna prioriterar att besöka och bedöma patienterna men att de ofta saknar möjlighet att ge vÄrd- och omsorgspersonalen stöd i den omfattning som krÀvs. DÄ sprÄkkunskaperna i svenska Àr lÄg hos en stor del av vÄrd- och omsorgspersonalen kan de heller inte lita pÄ att de fÄr all den information som de behöver.

Socialchef Anette Viksten Åhl konstaterar man ser allvarligt pĂ„ Ivos kritik.

–  Vi jobbar just nu pĂ„ ett svar pĂ„ detta, som ska vara inne senast 30 juni. Till det tittar vi Ă€ven pĂ„ vad vi missat att göra frĂ„n förra gĂ„ngen vi fick kritik, men det Ă€r klart att vi ska vidta Ă„tgĂ€rder. En av anledningarna till personalbristen Ă€r att vi konkurrerar med industrierna som har större muskler nĂ€r det gĂ€ller lön. Vi mĂ„ste Ă€ndĂ„ göra det vi ska och följa lagen men brist pĂ„ folk att anstĂ€lla Ă€r en del i problemen. Vi försöker höja utbildningsnivĂ„n bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller vĂ„rdutbildning och sprĂ„ket hos vĂ„ra anstĂ€llda.

Anette Viksten Åhl menar att det stĂ€ller stora krav för kommunen som arbetsgivare att lösa de problem som uppstĂ„r utan att det tĂ€r pĂ„ den anstĂ€llda personalen. Hon tycker att GĂ€llivareborna trots bristerna som kan kĂ€nna sig trygg med den vĂ„rd och omsorg som ges.

– Vi fĂ„r bĂ„de ris och ros, men som helhet kan man kĂ€nna trygg trots att vi har saker som vi behöver lösa.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!