2013 uppstod en dispyt då den rullstolsburna skulle få hjälp av personal att duscha. Hemtjänsttagaren skulle tillhandahålla handskar men personalen kritiserade handskarnas kvalitet och efter en diskussion lämnades den rullstolsburna ensam i en låst duschstol. Denne fick då kalla på annan personal. Händelserna medförde att personen kände sig illa behandlad, kränkt och otrygg i sin hemmiljö.
En liknande diskussion ska ha ägt rum vid ett senare tillfälle och den rullstolsburna ringde därefter socialförvaltningen för att framföra sina klagomål.
Åtgärdade missförhållanden
Den drabbade framförde att den tidigare hade försökt nå fram med synpunkter men då blivit ignorerad.
Enligt utredningen har personalen brustit i sitt bemötande och det konstateras också att det funnits tydliga brister i kommunikationen mellan ledningen och personalen men också mellan hemtjänsttagare och personal.
För att rätta till det som hänt och förhindra att liknande händelser uppstår igen gick enhetschefen ut med information till personalen om arbete med värdegrund.
Samtal hölls också med den drabbade för att bygga upp förtroendet för verksamheten igen.
IVO anser att det allvarliga missförhållandet identifierats och åtgärdats och avslutar därför ärendet.