Flyget skulle ha lyft klockan 21.15 under måndagskvällen. Men mer än tolv timmar senare hade planer fortfarande inte lyft.
– Vi fick hotell efter midnatt och fick veta att vi skulle åka vid niotiden i morse. Men det flyget är också inställt på grund av tekniskt fel, säger Linda Landström som flyger tillsammans med sin familj.
Hon berättar att man från flygbolagets sida ville boka om flygresa till tisdag kväll, ett helt dygn efter att de skulle åkt hem.
– Jag skulle egentligen jobba nu. Vi fick hjälp av flygplatspersonalen att boka om till Kiruna istället, säger Linda Landström.
Hur känns det här inför framtida flygningar till och från Gällivare?
– Tveksamt att våga boka igen, i alla fall under vintern, säger Linda Landström.
Även söndagens flyg var försenat med flera timmar. Resenärerna anlände till Gällivare åtta timmar försenade, med buss, enligt flera resenärer som Norrbottens Media talat med. Caroline Rajala reste till Stockholm över helgen och skulle resa tillbaka på måndagen.
– Det börjar med att vi får vänta in flyget som gått från Gällivare på morgonen. Det hade varit problem att komma iväg på grund av vädret. När vi landat i Arvidsjaur får vi veta 30 minuter senare att planet inte kommer att kunna åka vidare till Gällivare på grund av vädret, säger Caroline Rajala.
Förseningen på nio timmar innebar att Caroline Rajala missade ett arbetspass.
– Det enda vi fick att äta var en renklämma och en burk Loka, säger Caroline Rajala.
Håkan Jakobsson, avtalsansvarig på Trafikverket, säger att han bokat ett möte med ansvariga, både operatör och på flygplatsen för att reda ut vad som hänt.
– Vi har fått information om att det rör sig om tekniska problem. I grunden är det en stabil operatör och ett modernt flygplan. Grundförutsättningarna borde finnas där.
– Högsäsongen står för dörren och vi vill verkligen inte att det ska vara ett problem. Det slår hårt åt både den enskilde resenären men också orten, säger Håkan Jakobsson.
Märt Sibrik på Nordica, svarar per e-post att flygförseningarna beror på vädret.