âDet stora tappet Ă€r konkursen och det tog sin tid att starta trafiken, vi hade en tuff uppstart, sĂ€ger Michael Gustafsson, flygplatschef vid Lapland airport.
För tio Är sedan var resenÀrerna nÀstan dubbelt sÄ mÄnga enligt statistik frÄn Transportstyrelsen: nÀstan 37 000. à r 2018 var antalet ungefÀr 20 000. Arvidsjaur, dÀr flygplanet till och frÄn Stockholm mellanlandar, Àr centrum för de stora bilföretagens testverksamhet och tusentals tekniker och ingenjörer kommer med flyg. DÀrför Àr det konkurrens om platserna till Arvidsjaur, enligt Gustafsson:
â Det Ă€r hĂ„rt tryck pĂ„ Arvidsjaur i början av Ă„ret. Men under pĂ„sken har vi haft jĂ€ttemĂ„nga resenĂ€rer och nu nĂ€r testverksamheten tagit semester finns det gott om möjligheter för GĂ€llivare om man marknadsför och prissĂ€tter pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, sĂ€ger han.
Men det Àr nÄgot som flygbolaget gör och inte flygplatsen. I dagslÀget Àr det flygbolaget Nordica som har flygtrafiken till och frÄn GÀllivare och förra vintern stÀlldes mÄnga flyg in.
â En sĂ„dan vinter som vi haft den hĂ€r vintern vill vi inte ha, sĂ€ger Gustafsson.
De senaste Ären har varit tuffa för Lapland airport och resenÀrerna i GÀllivare med instÀllda flyg och konkurser. Michael Gustafsson ser dock ljust pÄ framtiden för flygplatsen:
â FĂ„r vi bara rĂ€tt produkt och rĂ€tt pris sĂ„ har vi resenĂ€rer, sĂ€ger han.