Enligt Michael Gustavsson, flygplatschef, är det mycket ovanligt att plan gör en överflygning.
– Vi har precisionsinflygning från ett håll men det finns två banor. Det vore bra om flygplatsen hade haft systemet även från andra hållet men det är något som vi tittar på, säger han.
Med hjälp av ett precisionsinflygningssystem kan flygplanen landa också i dålig sikt.
– Utifrån den rådande situationen den aktuella kvällen så gjorde den flygande besättningen bedömningen att de inte kunde landa i Gällivare, säger Michael Gustavsson.
Förra torsdagen var det kraftig medvind och kraftigt snöfall, vilket enligt Gustavsson var anledningen till att planet inte kunde landa i Gällivare.
– Den kombinationen gjorde att man inte kunde landa. Där precisionslandning inte finns måste det vara högt i tak, alltså blå himmel eller väldigt höga moln för att man ska kunna se banan okulärt utan hjälpmedel.
I dagsläget finns ett färdigt förlag på inflygningshjälp.
– Jag gör just nu undersökningar och projekteringar men det är något som tar några år, säger Michael Gustavsson.
Kommunalrådet Lars Alriksson (M) råkade själv ut för att ett flygplan som flög från Stockholm kanade av landningsbanan förra året.
– Det vi gör i kommunen är att vi planerar för att sätta in flyghjälpmedel så att man alltid ska kunna landa i motvind. Vi förbereder en sådan åtgärd nästa år eller 2019, säger han.