– Tidigare har man haft en mässa på Stora Sjöfallet men vi har i samråd velat ta det till en ny nivå. Nu har vi den för fjärde året i centrala Gällivare för att visa upp det rika föreningslivet, företag och handlare. Dessutom kommer representanter från LKAB och man har möjlighet att ställa frågor om samhällsomvandlingen, säger Stefan Ovrell, tillförordnad vd för Företagsbolaget som arrangerar Lapland lifestyle-mässan.
I dagsläget deltar 17 utställare men förhoppningen är att några till ska hinna anmäla sig innan lördagens evenemang:
– Vårt mål var 20 men vi har inte nått hela vägen - än. Om vi har lite tur kan vi boka några till, säger Stefan Ovrell.
Förutom handlare kommer det även finnas ansiktsmålning för barnen och en pop-up-butik.
– Vi tror på att öka delaktigheten i samhället och att man får träffa de lokala handlarna. Vi visar upp och kraftsamlar det som faktiskt finns i samhället, säger Stefan Ovrell.
Nytt för i år är att merparten av marknadsföreningen har skett digitalt.
– På så vis gör vi det mer personligt och alla företag får möjlighet att profilera sig på ett enklare sätt, säger Stefan Ovrell.