Samuel, 11, älskar att köra cross

Mc-cross kan vara mycket spänning och kul men också en läxa inför livet.Och förutom hojkörningen i sig kräver det en hel del kondition och uthållighet, samt ytterligare en ingrediens:- Man måste nog vara lite galen också, säger crossföraren Markus Barsk och skrattar.

Samuel Thomas, snart 11, älskar att köra cross. Han tävlar i 65-kubiksklassen, men är ganska ensam om det i Gällivare. Därför välkomnar han en träningskompis att "kämpa" mot.FOTO: Maria Ödalen

Samuel Thomas, snart 11, älskar att köra cross. Han tävlar i 65-kubiksklassen, men är ganska ensam om det i Gällivare. Därför välkomnar han en träningskompis att "kämpa" mot.FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

gällivare2009-07-07 06:00
Samuel Thomas fyller elva år i augusti. Han kör mc-cross i Malmfältens motorcykelklubb och har så gjort i ett antal år nu.
- Exakt när jag började vet jag inte, men jag var liten, typ sex år, säger han, när NSD haffar honom vid hemmabanan, sex kilometer söder om Gällivare.
Tredje hojen
Han banar väg till den egna motorcykeln som står uppställd på ett släp en bit bort och slår sig ned på släpets kant. Det är en Kawazaki på 65 kubik och Samuels tredje crosshoj.
- Den är inte så ren, ursäktar han sig och stryker bort lera från bakskärmen innan han fortsätter:
- Jag har haft två 50-kubikare innan, en Honda och en KTM.
Samuel Thomas tränar tre gånger i veckan och tävlar i 65-kubiksklassen.
- Det som är roligt är att köra mot andra som är ungefär lika bra som en själv. Problemet är att det finns nästan ingen här som kör i samma klass som jag och det är bara jag som tävlar.
Vad är viktigt att tänka på när man kör cross?
- Att inte köra för fort i kurvorna och när man bromsar ska man sitta långt bak. Annars kan man flyga in i styret.
Är det svårt att köra?
- Nej, det enda är att man blir lite trött i armarna och benen eftersom man står så mycket.
Skruvar du själv?
- Nej, det är mest min mamma som mekar och ibland min låtsaspappa.
Markus Barsk kör för Kalix FMCK och Magnus Häggström för Luleå motorsällskap. De är båda 17 år och tävlar i MX1 elitklassen, som förstås är den svåraste.
- Vi har nyss kommit upp i den här klassen, så just nu är det väldigt tufft. Men det är bara att satsa och försöka placera sig så bra som möjligt, säger Magnus Häggström.
Receptet för att nå toppen lyder:
- Massor av konditionsträning och enormt mycket uthållighet. Många timmar på hojjen så man är van att köra. Sen måste man nog vara lite galen också, säger Markus Barsk.
Vad är tjusningen med mc-cross?
- Farten och hoppen, säger Barsk.
- Ja och själva atmosfären och tävlandet, fyller Häggström i.
De är överens om att det är en dyr sport som tar på både motorcykel och kropp.
- Det kostar på om man går in för att vinna. Kroppen får ta en hel del stryk och kan bli lite småskrotig om man håller på länge nog. Det återkommande mekandet är småjusteringar av framför allt dämpare och styre, säger Markus Barsk.
Pappan till en crossåkande son i Gällivare passerar:
- Ungdomarna får fixa och greja mycket själva med hojjarna och inför träningar och tävlingar. De lär sig att ta eget ansvar, som en läxa inför livet, säger Christer Lind.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om