Återigen har tågtrafiken i Norrbotten lamslagits av stora tekniska problem. 22-åriga Luleåtjejen Sofia Skoglund och hennes kompisar hade tagit tåget hemåt från Kiruna tillsammans med ett 50-tal övriga resenärer vid 16-tiden när tåget plötsligt stannade söder om Gällivare.
– Vi fick uppgifter om att det var något fel på elledningen, säger Sofia Skoglund.
Orsaken till tågstoppet visade sig vara en kontaktledning som av okänd anledning hade rivits mellan Gällivare och Murjek.
– Belysningen fungerar och toaletterna också men vi hade först ingen värme alls. Konstigt att man år 2014 inte kan få till värmen på ett bra sätt. Dåligt, säger Sofia Skoglund.
Fotogenkaminer
Passagerarna höll värmen uppe genom att samlas i samma vagn. I stället för elförsedd värme hade SJ ordnat med fotogenkaminer.
Maria Hofberg, vid SJ:s pressjour, säger att värmen automatiskt blir utslagen vid problem med kontaktledningarna.
– Jag är inte insatt i alla tekniska detaljer men den "hjälpström" som finns räcker inte för värmeförsörjningen. Det tog tyvärr ett tag innan de fick igång fotogenkaminerna, säger Maria Hofberg.
Att ersätta tågresan med buss eller taxi gick inte. Först efter två timmar kom i stället besked att SJ hade ordnat med ett diesellok som skulle skickas upp från Boden - en färd på ytterligare två timmar.
– Det tar tid att lyckats få fram ett diesellok. Den här gången var det Green Cargo som hjälpte oss, säger Maria Hofberg.
Resetidsgaranti
SJ:s tåg från Kiruna till Luleå skulle ha anlänt vid klockan 19.30 på tisdag kväll. I stället beräknades ankomsten till cirka 23.30.
– Resenärerna kan ansöka om ersättning via vår Resetidsgaranti på hemsidan, säger Maria Hofberg.
Även två av Norrtågs avgångar Kiruna-Luleå drabbades av störningen på tisdag kväll. De resorna ställdes in och ersattes med taxi och buss.
Orsaken till att kontaktledningen revs är i skrivande stund okänd.