– Jag har åkt på en hel del event med 'Crush', som jag medarrangerar detta event med. Vi har känt varandra i flera år när jag var med på hans event "Holy Bowly". Vi har pratat under en längre tid om att ordna ett event i Sverige, säger PJ Gustafsson.
PJ Gustafsson är kanske mer känd som professionell snowboardåkare och har under sin aktiva karriär besökt backarna på Dundret. Det är backar han minns med värme. Det är också de minnena och hans goda kontakter med den lokala snowboardlegendaren Johan Olofsson.
Därför sågs det som en självklarhet att det var Gällivare som skulle bli platsen för eventet.
Den lokala snowboardlegendaren som tillsammans med en annan legendar inom snowboarden, Ingemar Backman, skulle hyllas under fredagen med en smygpremiär på Dundrets topp, av en dokumentär om snowboardens framväxt speglat utifrån de två personernas professionella karriärer.
Johan Olofsson finns även med som en av arrangörerna för helgens festligheter.
– Jag finns mest med som värd och för att se till att alla som tagit sig hit känner sig välkomna och omhändertagna, säger han.
Eventet intar Dundret under tre dagar och bjuder på snowboardeliten från USA, Kanada, Japan, Tyskland, England, Frankrike och Norden. Allt från snowboardfilmstjärnor, landslagsåkare, snowboardlegendarer och X-Games, extremsportens OS.
– Det är ingen tävling. Allt bygger på att vi ska visa upp och åka och såklart den bästa sidan: nämligen att ha roligt, säger PJ Gustafsson.
De inbjudna snowboardåkarna kommer senast från Kanada och innan dess befann de sig i Mochiyori, i Japan. Nu stannar de alltså till i Gällivare som enda stoppet i Sverige.
– Det betyder mycket för Dundret och Gällivare att vi lyckats få hit världseliten i snowboard. Telefonen har gått varm och jag har vänner och bekanta som satt sig i bilen för att ta sig hit redan nu, säger Dundrets eventsamordnare Markus Tjikkom.
Han hoppas att elitens sociala medie-kanaler ska bringa stjärnglans och hjälpa till att bygga upp Dundret som destination för utförsåkning.
– Det finns deltagare här med över 100 000 följare i sina sociala medier så såklart hoppas vi att det ska ge spridning.
"Days of Thunder" kommer att göra ett återbesök under nästa år och men förhoppningen från Markus Tjikkom är att det ska bli ett stående inslag under en lång tid framöver.