Enligt Magnus Sundin, vid kommunens vägdriftenhet, satsar kommunen det här året på de större genomfartslederna och att reparera plogskador.
– Vi kommer fräsa och belägga dåliga partier av genomfartsleder. Det är inga stora jobb som tar veckor att färdigställa men visst, det kommer kanske vara begränsad framkomlighet i en dag per jobb, säger han.
Han menar att den satsningen tagits fram utifrån bedömningar av vägarna samt den budget som vägdriften har fått tilldelad sig av politiken.
– Det är det vi kommer att fokusera på i år. De här satsningarna är de som är mest trafikskadeförebyggande. Spåriga vägar kan leda till kast med bilarna på vintern eller vattenplaning på sommaren, säger han.
I år håller kommunen lite extra hårt i plånboken och har infört sparkrav inom alla kommunala verksamheter, vilket även drabbar det planerade vägunderhållet.
– Kommunen är ett stort paraply. Alla verksamheter har en svår ekonomi så vi försöker använda de medel vi har så smart och begåvat som vi kan i det ekonomiska läget, säger Magnus Sundin.
För att det ska fattas beslut om när en väg ska underhållas så handlar det om att man har en underhållsplan lagd sedan tidigare samt att man åker ut och gör besiktningar av kommunens vägar.
– Sen finns det ju något akut som kan uppkomma som gör att man måste ändra underhållsplanen. Det är behovet som avgör, säger han.
Kommunen har under de senaste åren satsat en hel del på bättre gång- och cykelförbindelser framförallt med att binda ihop det gamla Gällivare med det som byggts nytt i och med samhällsomvandlingen. Men i år kommer inga ytterligare sådana satsningar att genomföras.
Under samhällsomvandlingen har det ju varit en hel del tung trafik som trafikerat vägarna. Finns det medel från samhällsomvandlingen att använda till vägunderhållet?
– Vi som jobbar i den ordinarie driften samverkar såklart med de i samhällsomvandlingen men det gäller att tänka smart och göra det bästa av de pengar vi har. Pengar till samhällsomvandlingen sker utifrån satta budgetar, säger Magnus Sundin.