Det råder akut brist på behöriga lärare på flera av Gällivare kommuns grundskolor. På högstadieskolan Sjöparksskolan är mindre än sex av tio lärare behöriga, långt under riksgenomsnittet på drygt 70 procent.
Den långvariga lärarbristen har lett till en försämrad undervisningssituation för många elever, framför allt på Sjöparksskolan där en vakant NO-lärartjänst ännu inte tillsatts. Hittills har eleverna på högstadiet inte fått någon undervisning i NO-ämnen under terminen, men från måndag finns en tillfällig lösning.
– Vi har en vakant NO-lärartjänst och det är svårt att rekrytera. Vi behöver göra mer för att kunna rekrytera på ett nytt sätt. Vi behöver fokusera på att öka behörigheten och förbättra arbetsmiljön, säger Jenny Jänkänpää (MP), ordförande för barn- och utbildningsnämnden.
Men kände inte skolan till det här redan när vårterminen slutade? Varför har man inte lyckats rekrytera någon under sommaren?
– Ja, det har de ju känt till. Det är ett allvarligt läge och vi arbetar på för att göra det vi kan, säger Jenny Jänkänpää.
Camilla Eriksson, rektor på Sjöparksskolan, förklarar i ett mejl problemet som påverkat rekryteringsprocessen.
"Vi har haft sent avhopp på tjänster, som gör att vi inte kunnat rekrytera innan vi gick på semester i juli."
Flera veckor in på terminen saknas fortfarande en NO-lärare. Läget måste väl ses som akut och hur löser man det?
– Jag vet att rektorerna planerar för att lösa det akut, men jag vet inte hur långt man har kommit, säger Jenny Jänkänpää.
"De har inte haft en lektion i NO, eftersom vi inte har lyckats rekrytera på tjänsten", skriver Camilla Eriksson dagen innan rektor och lärare skulle diskutera en tillfällig lösning.
Hon förklarar vidare att kommunen försöker bredda sina rekryteringsmetoder, men att det är en stor utmaning att locka behöriga lärare till Malmfälten. I ett senare sms klargör hon även att man ser över rekryteringspaket för att locka fler lärare.
"Vi behöver se över paketerbjudanden till utbildade lärare med personalbostad, arbete och fritidsaktiviteter," skriver hon.
Inför förra läsåret gjordes en satsning för att stärka arbetsmiljön och trivseln på högstadiet. Kommunen anställde bland annat fyra skolvärdar och inrättade två resursgrupper för elever med behov av särskilt stöd. Dessa åtgärder har bidragit till en tryggare skolmiljö, enligt Jenny Jänkänpää.
– Vi har kunnat rikta extra resurser mot Sjöparksskolan, men det vi behöver bli bättre på är att lyckas rekrytera fler behöriga lärare och behålla de vi har, säger hon.
En arbetsmiljöutredning på Sjöparksskolan pågår för att kartlägga situationen och skapa bättre förutsättningar för både elever och personal.
– Det är viktigt att vi får en helhetsbild av hur arbetsmiljön ser ut för att kunna göra förbättringar.
Camilla Eriksson förklarar att lärarbristen inte är unik för Sjöparksskolan eller Gällivare kommun utan ett problem som många kommuner i regionen delar.
"Gällivare har extremt låg arbetslöshet och bostadsbrist. Vi har två stora industrier som också ska rekrytera. Vi vet från media att Norrbottens och Västerbottens inland har extrema svårigheter med att hitta legitimerade lärare som är villiga att flytta till oss. Detta är inte unikt för Gällivare kommun och Sjöparksskolan", skriver Camilla Eriksson.
Flera föräldrar vittnar om många inställda lektioner, inte bara i NO-ämnen. Vad beror det på?
"Vi har drabbats av sjukdomar, förkylningar, magsjukor samt lunginflammationer, som har gjort att även andra ämnen drabbats. Vi har endast en husvikarie som kan täcka timmarna, och han räcker inte till fullt ut när så många av personalen drabbats av sjukdom."
Enligt statistik från Skolverket för vårterminen 2024 låg behörighetsnivån för hela Gällivare kommun på cirka 65 procent, vilket är något under länsgenomsnittet på 65,5 procent och betydligt lägre än rikssnittet på 70 procent. Det är dock stora variationer mellan skolorna, med Hedskolan F-3 som har högst andel behöriga lärare på 71 procent, medan vissa mindre skolor har betydligt lägre andel.
På Tjautjas skola, en av kommunens minsta skolor sett till elevantal, saknas behöriga lärare helt. Puoltikasvaara skola har en behörighetsgrad på 40 procent, och Hakkas skola ligger på låga 28,26 procent.
Jenny Jänkänpää förklarar att kommunen arbetar aktivt med att öka lärarbehörigheten genom att erbjuda deltidsstudier för befintlig personal och samarbeta med universitetet för att uppmuntra lokala ungdomar att utbilda sig till lärare.
– Vi har budgetpengar för att medarbetare ska kunna studera och göra sig behöriga samtidigt som de arbetar. Det är en viktig del i vårt arbete med att säkra framtidens lärarförsörjning, säger Jenny Jänkänpää.
Trots de insatser som gjorts återstår mycket att göra för att möta de stora utmaningar som lärarbristen innebär. Jenny Jänkänpää betonar att alla aktörer på lokal nivå måste arbeta tillsammans för att förbättra situationen.
– Vi behöver alla arbeta tillsammans – nämnd, förvaltning och verksamhet, skriver Jenny Jänkänpää i sitt sms.
Hon lyfter också vikten av statligt stöd i den gröna omställningens tid.
– Det är klart att vi önskar att staten skulle engagera sig mer, särskilt med tanke på den gröna omställningen och den ökade efterfrågan på arbetskraft i regionen.