StrÀckan, som Àr 18,5 kilometer lÄng och gÄr genom MoskojÀrvi, Skaulo och Puoltikasvaara, Àr ett av Trafikverkets största projekt i lÀnet och trafikeras av 1600 bilar dagligen.
Den Àr smal, har dÄlig standard och begrÀnsad sikt. I stÀllet planeras en 14 meter bred, mötesfri 2+1 vÀg med mittrÀcke och viltstÀngsel.
â Det Ă€r en vĂ€gstrĂ€cka som har den kanske sĂ€msta standarden pĂ„ E10, sĂ„ det Ă€r ocksĂ„ efterfrĂ„gat av mĂ„nga utav de som trafikerar den, sĂ€ger Jöran GĂ€rtner, projektledare pĂ„ Trafikverket.
Sedan 2019 arbetar myndigheten med att ta fram en vÀgplan, parallellt med bygghandlingen, och har redan nu upphandlat en entreprenör.
â Trafikverket driver ett pilotprojekt (TEM, tidig entreprenörsmedverkan) dĂ€r man vill ta in entreprenörer i ett skede dĂ€r vi har som mĂ„l att ta fram en genomtĂ€nkt bygghandling. Syftet Ă€r att fĂ„ in entreprenörers medverkan i ett tidigare skede Ă€n vad de vanligtvis brukar komma in under, just för att fĂ„ fram goda idĂ©er och byggbarhet för en bĂ€ttre anlĂ€ggning i slutĂ€ndan, helt enkelt, sĂ€ger Jöran GĂ€rtner.
En del geotekniska undersökningar, sonderingar och ledningskoll har genomförts.
â Vi har tagit hem vĂ€gplanen för att göra vissa mindre kompletteringar som har varit otydliga i den handling som har legat hos vĂ„ran interna enheten för faststĂ€llelse, sĂ€ger Jöran GĂ€rtner.
â DĂ„ vi Ă€r mitt uppe i det arbetet nu kommer vi gĂ„ ut med en ny granskningshandling under vĂ„ren, och nĂ€r den har varit ute för granskning kommer vi lĂ€mna in en ny faststĂ€llelsehandling till vĂ„ran planprövningsenhet.
Vanligtvis brukar en vÀgplan inte ta sÄ lÄng tid att faststÀlla.
â Planen berör ju ocksĂ„ ett intresse som handlar om rennĂ€ring och det Ă€r mycket genom att vi har haft en dialog om frĂ„gor som Ă€r viktiga för det intresset. SĂ„ vi ocksĂ„ Ă€r lyhörda för att ta in synpunkter och se om vi kan göra nĂ„tt för att ge en bĂ€ttre funktion och begrĂ€nsa intrĂ„ngseffekter för de som blir pĂ„verkade, sĂ€ger Jöran GĂ€rtner.
â Men det Ă€r ovanligt att en plan blir liggande sĂ„ hĂ€r lĂ€nge, det tycker vi ocksĂ„.
Byggstart planeras tidigast under hösten 2022, men enligt GÀrtner Àr det sannolikt att det blir under 2023.
â I den bĂ€sta av vĂ€rldar kommer planen att bli faststĂ€lld inom det hĂ€r Ă„ret i alla fall.