Utredning avslöjade grova tjänstefel – rapporten försvann

Gällivare kommun beställde en arbetsrättslig utredning och betalade nästan 400 000 kronor till en konsult för att få den gjord. Men utredningen diariefördes aldrig och personalchefen förnekade att den fanns.
– Jag ser väldigt allvarligt på detta, säger kommundirektör Jon Åström Gröndahl.

Jon Åström Gröndahl, kommundirektör, säger att han diarieförde rapporten så fort han blev varse om att det inte hade gjorts.

Jon Åström Gröndahl, kommundirektör, säger att han diarieförde rapporten så fort han blev varse om att det inte hade gjorts.

Foto: Linus Nilsson

Gällivare2025-03-09 00:01

Det var i samband med den visselblåsning kopplat till den kraftiga ökningen av antalet LVU-ärenden som Gällivare kommun beställde två utredningar av konsulterna Anna-Riikka Törrönen och Eric Hietala. Törrönens rapport avslöjade grava missförhållanden i såväl handläggning som placering av barn i ett antal utvalda och granskade ärenden. När konsultrapporten presenterades i början av 2024 medverkade även arbetsrättsjuristen Eric Hietala och han uppgav själv att hans utredning skulle sammanställas och skickas till kommunen. 

Det var dåvarande kommundirektör Monica Flodström och dåvarande säkerhetschef Andreas Pääjärvi som beställde utredningarna, men den arbetsrättsliga rapporten offentliggjordes aldrig. Utredningen är en totalsågning av socialförvaltningen, där såväl den före detta socialchefen som verksamhetschefen, en samordnare och två handläggare anklagas för grova tjänstefel

undefined
Monica Flodström och Andreas Pääjärvi deltog i presentationen av den konsultrapport som avslöjade flera missförhållanden i hanteringen av LVU-ärenden i kommunen.
undefined
Monica Flodström lämnade posten som kommundirektör strax innan Eric Hietalas rapport nådde kommunen.

När NSD nu i februari 2025 bad om att få ut den som allmän handling, kom svaret från personalchefen Anna Johansson Miettinen att "HR inte hade någon arbetsrättslig utredning att delge". Det visade sig att rapporten, som i allra högsta grad existerade, aldrig hade diarieförts, trots att det enligt kommunallagen ska ske skyndsamt. 

– Jag uppmärksammades på rapporten i mitten-slutet av maj förra året, en månad efter att jag hade börjat på min tjänst som kommundirektör. Jag förutsatte att den hade diarieförts enligt gällande rutiner, säger Jon Åström Gröndahl.

undefined
Eric Hietalas rapport är en svidande kritik mot den dåvarande ledningen inom enheten för barn- och bistånd, liksom mot den tidigare socialchefen.

Enligt honom är det oacceptabelt att rapporten inte diariefördes och han konstaterar att det handlar om "ordning- och redafrågor".

– Det här är tyvärr ännu ett exempel på att kommunen inte lever upp till det som vi borde göra. Jag har satt för mig att jobba stenhårt med förvaltningsmässighet och sådant här måste en offentlig organisation ha koll på. Det har inte gått till på rätt sätt, punkt. 

I rapporten rekommenderar Eric Hietala i flera fall ansvariga att vidta åtgärder i form av avsked och även göra polisanmälningar. 

Jon Åström Gröndahl säger att han reagerar över kostnaden på nära 400 000 kronor, för en elva sidor lång rapport som han dessutom anser är "undermålig". 

– Det är inte ansvarsfull hantering av skattemedel. Det väcker också frågor att en rapport beställs utan ett tydligt syfte med vad den ska användas till. Frågan gällande de här personerna var ju redan överspelad när jag tillträdde. Men även om jag anser att rapporten är undermålig betyder det ju inte att vi inte måste ta till oss det som står i den.

– Så fort jag insåg att den inte var diarieförd såg jag till att det gjordes. Det finns en massa frågor som är fullt rimliga att ställa om detta, men vare sig förra kommundirektören eller säkerhetschefen jobbar ju kvar. 

undefined
Jon Åström Gröndahl, kommundirektör, säger att han diarieförde rapporten så fort han blev varse om att det inte hade gjorts.

Förre säkerhetschefen Andreas Pääjärvi bekräftar att han personligen lämnade över rapporten till Jon Åström Gröndahl i maj förra året.

Det var en grupp, som bland annat bestod av Pääjärvi själv, dåvarande kommundirektör Monica Flodström och personalchefen Anna Miettinen som tog fram ett förslag på hur visselblåsarärendet skulle hanteras, som kommundirektören sedan beslutade om. 

– Det fanns en beslutad arbetsgång om att först göra LVU-utredningen. Om den visade på missförhållanden, vilket den gjorde, skulle vi göra en arbetsrättslig utredning. 

– Som ett sista steg skulle kommunen utifrån vad rapporten visade ta ställning till om det skulle göras polisanmälningar, något som Eric Hietala också rekommenderar. Men det sista steget togs aldrig och Monica hade hunnit sluta innan rapporten landade hos kommunen. 

undefined
Kommunens förre säkerhetschef, Andreas Pääjärvi, slutade på sin tjänst i juni förra året.

Andreas Pääjärvi lämnade sin tjänst i juni. Han säger att han ställde frågan till den nya kommundirektören om vad som skulle hända med rapporten i samband med överlämningen och att han då fick till svar: "Ingenting i dag". Jon Åström Gröndahl å sin sida uppger att han frågat säkerhetschefen om det fanns ytterligare frågor att hantera kopplat till rapporten och att svaret var nej.

– Vi har uppenbarligen olika minnesbilder av det här. Men jag uppfattade det som att rapporten jag fick var en kopia som skulle läggas till handlingarna och kunde inte föreställa mig att den inte var diarieförd, säger Jon Åström Gröndahl. 

– Mandatet att besluta om vad som skulle hända med rapporten låg hos kommundirektören, jag som säkerhetschef har ju inget mandat att besluta om sådant. Därför lämnade jag över den till Jon, säger Andreas Pääjärvi. 

Måste diarieföras

Enligt offentlighetsprincipen ska en stor del av alla handlingar som kommer in till en kommun vara offentliga och tillgängliga för allmänheten. 

En kommun eller myndighet samt kommunala företag vidare se till att registrera/diarieföra handlingar och hålla dem i ordnat skick. Offentlighetsprincipen är inte tidsbegränsad och det innebär att allmänheten har rätt att ta del av allmänna handlingar från såväl nuvarande verksamheter som upphörda.

Allmänna handlingar är handlingar för vilka offentlighetslagstiftningen gäller. Allmänna handlingar kan vara offentliga eller reglerade med sekretess.

Källa: Sveriges kommuner och regioner, SKR

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!