Victor och Jonathan vill lyfta fram Gällivares fördelar

Nyligen kickade två 32-åringar igång en ny digital annonstidning.
– Folk säger att det inte finns något att göra i Gällivare. Vi vill visa att det finns, säger Jonathan Olausson.

Victor Hansson och Jonathan Olausson står bakom det nystartade digitala annonsbladet Gällivarebladet.

Victor Hansson och Jonathan Olausson står bakom det nystartade digitala annonsbladet Gällivarebladet.

Foto: Linus Nilsson

Gällivare2025-05-08 00:01
  • Victor Hansson och Jonathan Olausson, båda 32 år, har startat en digital annonstidning med målet att förbättra bilden av Gällivare.
  • Tidningens första nummer har redan lästs av 5000 personer. Den innehåller klickbara annonser och information om lokala sevärdheter.
  • Trots att de båda har heltidsjobb, har de lagt ner hundratals timmar på projektet och planerar att fortsätta utveckla produkten.

Victor Hansson och Jonathan Olausson vill lyfta fram det positiva med Gällivare. Hittills har satsningen fallit ut som de hoppats.

– Vi har inga dagsfärska siffror på hur många som laddat ned appen men första numret lästes av 5 000 personer. Med tanke på att vi vänder oss till Gällivare så är det ju rätt många som läst det, säger Victor Hansson.

Annonsbladet är en app med annonser där man länkas vidare till annonsörernas egna sidor.

– Vi ville att det skulle kännas som en tidning och därför valde vi att ha blädderfunktion som fick det att kännas som en papperstidning, säger Jonathan Olausson.

Gällivare centrum från ovan. Ett fantastiskt ställe att bo på, menar Jonathan Olausson.
Gällivare centrum från ovan. Ett fantastiskt ställe att bo på, menar Jonathan Olausson.

Gällivareborna är kända för att gilla sina annonsblad och annonsbladet Kometen är ett väldigt omtyckt sådant som delas ut en gång i veckan och fortsatt står sig starkt, även om det nu fått konkurrens från uppstickaren.

– Vi har faktiskt fått frågan tidigare och som vi ser det så är vi olika produkter och jag tror alla branscher mår bra av konkurrens, säger Victor Hansson.

Ett av vännernas gemensamma intressen är diskgolf.
Ett av vännernas gemensamma intressen är diskgolf.

Det finns hos vissa en uppfattning om att Gällivareborna gnäller mycket, så pass mycket att uttrycket"Gnällivare" flyter runt på byn. Men det är inte så Victor Hansson och Jonathan Olausson tänker om Gällivareborna.

– Jag vet inte, visst finns det folk som gnäller och gör sig hörda men gnället känns inte unikt för Gällivare. Jag möter många som säger mycket positivt om samhället. Det är väl så att det negativa fångas upp, säger Jonathan.

Jonathan Olausson ser fram emot att få köra en första diskgolfbana nu när banan börjat att tina fram.
Jonathan Olausson ser fram emot att få köra en första diskgolfbana nu när banan börjat att tina fram.
Victor Hansson gör sig redo för sitt utkast på första hålet på diskgolfbanan vid Tippsta.
Victor Hansson gör sig redo för sitt utkast på första hålet på diskgolfbanan vid Tippsta.
De många frisbeesen vittnar om Jonathan Olaussons stora intresse för diskgolf.
De många frisbeesen vittnar om Jonathan Olaussons stora intresse för diskgolf.

Jonathan Olausson har hunnit med att utbilda sig på universitet i Luleå och varit borta från stan ett par år innan han och hans fru, som också är från Gällivare, valde att styra kosan tillbaka till hemstaden.

– Det är lätt att bli hemmablind och inte se det fantastiska som finns runt ikring en, säger han.

Dundret i horisonten från centrala Gällivare. En närhet som de två Gällivareborna bakom Gällivarebladet menar är unik.
Dundret i horisonten från centrala Gällivare. En närhet som de två Gällivareborna bakom Gällivarebladet menar är unik.

– Det finns mycket som händer, men det behövdes en plattform som samlar och synliggör det, säger Victor Hansson.

Vägen till en fungerande digital annonstidning har inneburit hundratals timmars arbete.

– Det har blivit många gratistimmar för att nå hit, säger Jonathan Olausson.

Även om tidningen tar mycket tid ser de båda också vikten av att spendera tid med familjen.

– När barnen är vakna spenderas helgerna med dem, det är väl främst när barnen gått och lagt sig som vi knackar på in sent på natten, säger Jonathan Olausson.

Victor Hansson och Jonathan Olausson hittade vänskapen senare i livet. "Vi lärde känna varandra genom gemensamma bekanta", säger Victor Hansson.
Victor Hansson och Jonathan Olausson hittade vänskapen senare i livet. "Vi lärde känna varandra genom gemensamma bekanta", säger Victor Hansson.
Frisbeen är redo att kastas.
Frisbeen är redo att kastas.
Här avslutar Jonathan Olausson det första hålet efter tre kast.
Här avslutar Jonathan Olausson det första hålet efter tre kast.

Annonsbladet innehåller också kortare intervjuer med kända Gällivareprofiler och information om platser eller sevärdheter i kommunen. Det tar även fortsättningsvis en del tid, kanske främst på kvällar och helger eftersom de båda har andra heltidsjobb, i alla fall just nu. Hur det blir i framtiden är oklart.

– Vi hade en diskussion om vi skulle få frågan, och som det ser ut nu så är nog det rakaste beskedet som vi kan ge att vi inte vet hur vi ska göra i framtiden, säger Victor Hansson.

Klart är i alla fall att det finns planer på att fortsätta utveckla produkten framåt.

– Vi har ett par idéer och tanken är väl att fortsätta nå ut till företagen i kommunen. Vi hade en vision om att försöka kontakta alla innan vi lanserade första numret men när vi insåg att det var hundratals företag i kommunen förstod vi att det inte var möjligt, säger Jonathan Olausson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!