Projektet SEDD är ett samarbete mellan barn-, utbildning- och kulturförvaltningen och socialförvaltningen. Så många som 25 procent av Gällivares elever har frånvaro från skolan, i det räknas sjukfrånvaro och anmäld frånvaro av vårdnadshavare, berättar Maria Ryngmark:
– Alla med mer än tio procents frånvaro räknas som problematisk frånvaro och det är ett ganska stort antal elever som är borta från skolan, säger Maria Ryngmark.
Ett närvaroteam arbetar mot skolorna som signalerar när lärare börjar upptäcka frånvaro.
– Det handlar mycket om förebyggande arbete. De senaste rönen visar att det finns mycket psykisk ohälsa bland unga och att många barn mår dåligt på grund av skolan och de höga kunskapskraven, säger hon.
SEDD står för Socialtjänst Elevhälsa Delaktighet Direkt. Precis som namnet antyder så innebär det att eleven ska bli sedd.
– Det handlar om att någon upptäcker att man är borta och att man inte ska få skäll när man kommer tillbaka, säger Maria Ryngmark.
SEDD fokuserar på elever med mer än 50 procents frånvaro. Socialtjänstens uppdrag är att utöka föräldrastödet för de föräldrar vars barn är inskrivna i projektet. På Elevhälsan finns en undervisningslokal där eleverna får enskild undervisning av pedagogen Britta Parfa. Där provas nya sätt och metoder för att hitta elevens nivå.
– Vi arbetar också med gym och CR8 sponsrar med gymkort, vilket är jättebra. Det är absolut en framgångsfaktor. Många har vänt på dygnet men när man börjar träna så händer det något i kroppen och man blir trött och kan kanske gå och lägga sig vanlig tid. Dessutom kan gymmet stärka och man vågar sig ut bland folk, säger Maria Ryngmark.
SEDD arbetar med elever i hela grundskolan, från årskurs ett till nio.
Finns det någon ålder som utmärker sig vad gäller frånvaro?
– Ju äldre elever desto större problem då kunskapskraven kommer. Jag ser ju att relationerna spelar stor roll, man känner sig kanske inte hemma på den skola man är i. Man har inte blivit bemött på det sätt man behöver, man tycker det är svårt och kan inte koncentrera sig. Man blir omotiverad och stannar hemma, det är lättare, säger hon.
SEDD erbjuder även skolorna fortbildning och ger stöttning och coachning till undervisande lärare.
– Politikerna tog ett jättebra beslut med att jobba med skolfrånvarande barn. Jag känner mig väldigt positiv till framtiden, säger Maria Ryngmark.