Kläppenfestivalen ställs in

Kläppenfestivalen läggs ned. Skälet är att arrangören Joel Andersson fått ett alldeles för sent besked om bidrag och det är mindre pengar än vad som utlovats.

Jeanette Nilsson, chef för Bodens kommuns tillväxtkontor.

Jeanette Nilsson, chef för Bodens kommuns tillväxtkontor.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-04-27 19:57

Joel Andersson säger till NSD att han redan under hösten pratade med Bodens kommun om sin vision om en fortsättning på Kläppenfestivalen. Kommunens företrädare var enligt företagaren nöjda med förra årets festivalfest.

– Vi hade pratat om ett bidrag på 300 000 kronor för målet var att göra en ännu bredare festival. En utökning innebär ju mera kostnader för oss som arrangör. Jag skickade också en skrivelse i slutet av november och trodde de var med på tåget för jag hörde inget annat. Vi har ingen överenskommelse på papper men ändå löften om vad vi skulle få göra, säger Joel Andersson.

När ingenting hände så försökte Joel Andersson jaga rätt på tillväxtchefen Jeanette Nilsson för att få ett besked utan att lyckats.

– Det var tvärstopp. Vi fick tvinga till oss möten för det kändes som om man inte ville kommunicera. Däremot meddelade tillväxtförvaltningen först 18 mars att vi skulle få 100 000 kronor, säger Joel Andersson.

Han är mycket besviken och menar ett beslut om marknadsföringsstöd inte ska behöva ta flera månader.

– Har de ens läst vår plan? Det känns som om man sticker en kniv i ryggen när jag lagt ned så mycket tid på att försöka ordna Kläppenfestivalen i år igen, säger Andersson.

Inte tillfredsställande

Tillväxtchefen Jeanette Nilsson tycker att handläggningstiden inte varit tillfredsställande och säger att ärendet kom först till tillväxtförvaltningen den 1 december.

– Nu blev ärendet tyvärr liggande vilket jag är ledsen över. Men vi har ju även haft en omorganisation, säger hon.

I nuläget blir det ingen Kläppenfestival. Bodens kommun har förra året köpt tillbaka sitt gamla gratisarrangemang Boden Alive av dåvarande ägare Mats Jacobsson. Boden Arena fick också i fjol en extrasatsning på 350 000 kronor som sommaraktiviteter varav 100 000 kronor gick till just Kläppenfestivalen. Den potten finns inte 2015. Däremot erbjuds Kläppenfestivalen 100 000 kronor i marknadsföringspengar.

Tappat lusten

Enligt tillväxtchefen Nilsson finns i dagsläget inte mer pengar i budgeten och Boden Alive får inga bidrag av kommunen.

– Jag hoppas givetvis att det blir en Kläppenfestival i år också. Vi bedömde att det gick så pass bra med 100 000 kronor förra året och det är även vad man fått i år, säger Jeanette Nilsson.

– Jag kommer nog att ordna något annat men inte ihop med Bodens kommun. Det har jag tappar lusten för. Jag är jättebesviken, säger Joel Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om