Gammelstads bangård ska förlängas så att 750 meter långa malmtåg kan mötas där. Den planerade ombyggnaden är en del i det pågående arbetet med att förbättra kapaciteten på Malmbanan, genom att förlänga fler bangårdar på den enkelspåriga banan.
Standarden på Malmbanan ska också rustas upp, bland annat ska spår och växlar bytas ut så att det blir möjligt att köra alla tåg med största tillåtna axellast, 32,5 ton på sträckan Vitåfors-Luleå.
Den nuvarande bangården är cirka 1500 meter lång och rymmer fem spår. Spåren kommer att förlängas. När tågen blir tyngre och hastigheterna ökar kommer bullret från bangården att öka. Enligt en prognos kommer godstågstrafiken att mer än fördubblas fram till 2040.
Därför planerar Trafikverket att anlägga en tre meter hög och 1000 meter lång bullervall norr om bangården. Ovanpå halva bullervallen ska en två meter hög och cirka 540 meter lång bullerskärm byggas, eftersom spåren på den sträckan ligger högre än den omgivande terrängen. Där vallen tar slut och fram till järnvägsbron i väster ska en bullerskärm byggas. Över järnvägsbron byggs också en skärm för att dämpa bullret mot kyrkbyn. Bullervallen kommer att förlängas österut med 500 meter jämfört med dagens utformning.
Söder om bangården kommer den befintliga bullerskärmen, som bitvis är i dåligt skick att ersättas med en ny bullerskärm.
Norr om bangården finns en allé med björkar, som måste avverkas när den nya bullervallen ska anläggas. Förslaget är att man planterar en ny björkallé.
En bullerutredning har gjorts som visar att bullerdämpande åtgärder måste vidtas på 35 fastigheter, så att man klarar riktvärdena för buller. 18 av fastigheterna ska utredas vidare, för att se om riktvärdena för buller överskrids. 18 av fastigheterna ska få sina uteplatser åtgärdade, antingen med en lokal bullerskärm eller så kommer uteplatserna att flyttas.
Husen ligger på både norra och södra sidan om bangården, på flera olika gator i kyrkbyn samt längs Hantverksvägen och Öhemsvägen på Stadsön.
Byggstarten är planerad till 2023. Huvudvägarna in till kyrkbyn kommer att vara öppna under byggtiden. Förlängningen av Gammelstads bangård beräknas kosta cirka 327 miljoner kronor, räknat i 2015 års prisnivå.
Förslaget på järnvägsplan är ute på granskning under sommaren. Senast den 13 augusti ska synpunkter ha lämnats in till Trafikverket.