Det är första gången som två städer anordnar tävlingarna när Boden/Luleå står som arrangörer för tävlingarna 25–31 mars 2020.

– När jag fick frågan om att projektleda undrade jag först hur det skulle gå när vi är två städer. Men jag vet inget bättre än idrott att samverka kring, idrott skapar gemenskap och förenar människor. Vi blir ännu starkare, får fler anläggningar och arrangörsföreningar när vi är två värdstäder. Jag har frågat mina medarbetare om de är medvetna om att vi skapar historia, säger projektledare Sandra Ottosson.

Under en veckas tid genomförs svenska mästerskap för seniorer i olika idrotter och att SM-veckan arrangeras i de två grannstäderna ger många fördelar som hade varit svårt att erbjuda för en kommun:

Artikelbild

| Strajk alley i Boden invigdes 2010 i helt nybyggda lokaler.

– Nu får vi ett helt annat utbud och kan samarbeta med fler företag och organisationer, vi kan erbjuda dubbel synlighet för våra partners att synas och medverka, säger Sandra Ottosson.

Hittills har en stor utmaning varit att lösa transportbiten:

– Vi vill samarbeta med kollektivtrafiken för att transportera SM-besökare och därmed visa hur lätt man kan åka mellan Luleå och Boden. Det blir mer logistik när vi är två städer men vi jobbar på att hitta på bra lösningar, säger hon.

Exakt vilka anläggningar som är klara för evenemanget är inte klart i dagsläget.

Artikelbild

| Arcushallen är en av Sveriges allra första fullstora inomhusanläggningar för fotboll och byggdes och invigdes 1985.

– Vi lägger sista pusselbitarna just nu och kommer att gå ut med det så snart det är färdigt, säger Sandra Ottosson.

I själva projektgruppen arbetar omkring 40 personer och dessutom består organisationen av 14 olika team som arbetar med olika uppgifter inom verksamheten, som folkfest-, ekonomi-, anläggnings- och försäljningsteam.

Artikelbild

| Coop Norrbotten Arena består av fyra ishallar med en publikkapacitet på 6 300 personer.

– Vi har en gemensam budget, Boden och Luleå har gått in med 3,5 miljoner vardera. Men sedan kommer mycket pengar tillbaka. Skellefteås turistekonomiska undersökning visade att 33 miljoner kronor kom tillbaka till orten under SM-veckan, säger Sandra Ottosson.

Arrangemanget ska miljöcertifieras och Sandra Ottosson säger att hållbarhet och jämställdhet är viktiga frågor.

Artikelbild

– SM-veckan ska vara ett hållbart arrangemang och därför har vi påbörjat ett arbete med att miljöcertifiera oss via Håll Sverige rent. Kvinnor och män tävlar på lika villkor och har samma prisutdelningar och lika mycket tv-sändningar, säger Sandra Ottosson.