Damm från vägen irriterar bybor

Vägdamm ställer till bekymmer i byn Tossa och Karhuvaara.
Och efter nära fyra års intensivt dammande har byborna tröttnat.
– Vi kräver åtgärder nu, vi kan inte ens hänga ut tvätt, vi kräver en beläggning på vägen, säger Rune Alatalo, bybo.

När Bror Fanki kommer körandes i sakta mak med sin traktor yr dammet som en vägg bakom fordonet.

När Bror Fanki kommer körandes i sakta mak med sin traktor yr dammet som en vägg bakom fordonet.

Foto:

HAPARANDA2013-06-06 19:00

Vägdammet tornar upp sig som en grådassig mur över vägen vid Tossa och strax därefter kör en bil förbi på vägen bara några meter från John Huuvila och Malte Alatalos bostäder. Innan vägdammet har hunnit lägga sig kommer nästa bil.

– Det är som att vi bor i en öken stad, det är nästan osannligt, säger John Hovila.

Rune Alatalo berättar att glädjen var stor när det meddelades att byavägen- den gamla trimmerleden- skulle bli som ny. Arbetet sattes igång, utgrävningar genomfördes och 16 miljoner kronor senare var projektet färdigt, en elva kilometer lång ny grusväg var byggd.

– Det här är säkert Norrbottens bästa grusväg, bärigheten är enorm, säger Bror Franki.

En dammig värld

Men sedan är superlativen slut.

– Vägen är så torr så det dammar som en ökenstorm. Det går inte att hänga ut kläder på tork, det går knappt att vara ute, dammet sprider sig överallt och när vi klipper gräset så virvlar allt upp igen, säger Rune Alatalo.

Fläckvis är vägen bra men just förbi bostadshusen dammar det kraftigt.

– Det är fruktansvärt och det är mycket trafik på vägen, säger Malte Alatalo.

Nu har kampen om en dammfri tillvaro pågått sedan vägen var klar, vilket var år 2009.

– Underhållet på vägen är under all kritik. Den hyvlas och saltas men det hjälper inte, det är för lite bindmedel. Vi vägrar att ha det så här längre, vi kräver att vägen får beläggning, säger Rune Alatalo.

Känner sig gnälliga

Byborna säger att de också upplever sig arrogant bemötta av NCC.

– Vi är stämplade som gnällspikar. Men det går inte att bo så här, det är skandal, säger Rune Alatalo.

Malte Alatalo funderar också på hälsoeffekten utöver oangelägenheten med damm överallt.

– Det är inte bra att andas in detta hela dagarna.

NCC har dammbekämpat vägen med dammbindning i form av salt. Men bara någon dag- ibland timmar- efteråt är dammningen igång i oförminskad skala.

Testa ny metod

Thord Isaksson, platschef vid NCC är väl förtrogen om problemet.

– Den vägen är nybyggd och enligt nya regler får vägar innehålla mycket mindra finmaterial som binder vägen än tidigare. Det ger bättre bärighet men dammar mer och det är besvärligt att få bort dammet, säger Thord Isaksson.

Varje vår hyvlas och dambinds vägen och han säger att den aktuella vägen hittills i år har bekämpats fyra gånger, utan önskat resultat.

– Jag beklagar verkligen.

Han säger att frågan om beläggning är en sak för Trafikverket men utlovar att NCC ska ta krafttag mot dammningen.

– Vi får prova en annan metod med saltflingpr och att öka mängden intervaller som bindning sker. Vi hoppas att det ska lyckas, säger Thord Isaksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om