Därför testas tåglinjen

Om två år ska det dagligen gå tåg mellan Luleå och Haparanda. Men redan nästa vecka ska linjen provköras.

Snart i bruk. Järnvägsstationen i Haparanda.

Snart i bruk. Järnvägsstationen i Haparanda.

Foto: Jonas Andersson

Haparanda2016-09-20 06:00

Norrtåg, regionala kollektivtrafikmyndigheten och de berörda kommunerna vill att persontrafiken mellan Luleå och Haparanda med stopp i Boden och Kalix ska vara i gång 2018.

Aktörerna har redan bearbetat infrastrukturminister Anna Johansson (S) för att få regeringen att anslå nödvändigt statligt stöd i sin höstbudget. Nu är det norrbottningarna som ska charmas.

Den 1 oktober bjuds det under rubriken "drömtåget" på sex gratisresor – tre i vardera riktningen – mellan Luleå och Haparanda.

– Vi gör ett litet event för allmänheten, säger regionala kollektivtrafikmyndighetens chef Kenneth Johansson.

Tåget kommer att stanna på Bodens station och vid en tillfällig hållplats i Kalix. På alla orter ska det ordnas aktiviteter som ska locka folk att åka.

Tanken är att visa de fördelar en tåglinje skulle innebära.

– Det blir mycket fin marknadsföring för att visa hur det kan komma att se ut.

Kenneth Johansson tycker att det är mycket viktigt att trafiken kommer i gång som planerat. Han tror att tåglinjen skulle ge helt nya arbetspendlingsmöjligheter som vore positiva för länets ekonomiska tillväxt.

– I Norrbotten har vi inte haft någon tradition med pendeltåg så det här skulle tillföra en ny dimension.

– Och om du tänker att staten har rustat upp järnvägen för 3,4 miljarder och gjort den till en av Europas bästa och modernaste vore det väl tusan om vi inte kunde använda den till persontrafik.

Men för att det ska bli verklighet krävs att regeringen bidrar med tio miljoner kronor årligen.

– Det är en relativt liten peng för staten i förhållande till den totala kollektivtrafikbudgeten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om