Den 14 juli förra Äret störtade ett flygplan med Ätta fallskÀrmshoppare och en pilot pÄ Stor-SandskÀr utanför UmeÄ. 26-Äriga Fanny Jokiaho, som vuxit upp i Salmis utanför Haparanda, hade gÄtt frÄn jobbet för att hoppa fallskÀrm pÄ sin lunch och var med om olyckan som inte lÀmnade nÄgra överlevare.
Katarina Jokiaho och Henry Anundi bor kvar pÄ gÄrden dÀr deras dotter vuxit upp. I huset finns bilder pÄ en leende Fanny. NÀr vi trÀffas hÀmtar hennes mamma en inramad teckning med en dikt hennes dotter skrivit nÀr hon var barn. Den handlar om att vara en bra vÀn. Hon fÄr tÄrar i ögonen nÀr hon tittar pÄ den.
PÄ bordet stÄr ett tÀnt ljus.
â Hon ville göra vĂ€rlden till en bĂ€ttre plats. Hon Ă€lskade Ă€ventyr, var ödmjuk och hade ett rĂ€ttvisetĂ€nk, sĂ€ger mamma Katarina nĂ€r rösten spricker.
â Hon var det vackraste som finns.
Den 14 juli 2019 skulle Henry och Katarina Àta middag med hennes slÀkt nÀr hon fick ett samtal om att det hÀnt en olycka i UmeÄ.
â Vi tĂ€nkte, det Ă€r lugnt, Fanny jobbar, sĂ€ger Henry.
â Vi ringde och ringde men fick inget svar, fyller Katarina i.
De förstod att nÄgonting inte stod rÀtt till nÀr hon inte ringde upp.
Fanny hade tidigare tagit nÄgra klÀttringscertifikat men fick sedan upp ögonen för fallskÀrmshoppning.
â Jag sa âfallskĂ€rmshoppning, det lĂ„ter farligt. Du fĂ„r nog göra en riskanalys av det dĂ€râ. SĂ„ vi gjorde ju det. Vi tittade pĂ„ videos och sedan jĂ€mförde vi klĂ€ttring och fallskĂ€rmshoppningen, sĂ€ger Henry.
Efter att ha tagit en nÀrmare titt pÄ bÄda delarna föll valet pÄ fallskÀrmshoppningen.
â Man trodde ju att allting var sĂ„ ordentligt styrt i en sĂ„dan sport, sĂ€ger Katarina.
Efter att ha lÀst den preliminÀra slutrapporten frÄn Haverikommissionen Àr förÀldrarna kritiska till regelverket som finns gÀllande fallskÀrmshoppning. Slutrapporten presenterades pÄ onsdagen och enligt Haverikommissionen förlorades kontrollen över planet sannolikt pÄ grund av lÄg fart. Planet var enligt Haverikommissionen ocksÄ instabilt till följd av ett baktungt flygplan i kombination med vÀderförhÄllanden. Hög arbetsbelastning i förhÄllande till pilotens kunskaper och erfarenhet nÀmns ocksÄ.
Tillsammans med flera andra anhöriga till personer som omkom i samma olycka har de skrivit ett reaktionsbrev.
I brevet skriver de bland annat: âEn mycket enkel Ă„tgĂ€rd hade varit att flyga med fĂ€rre antal hoppare för att skapa rimliga sĂ€kerhetsmarginalerâ och att âett tungt ansvar vilar pĂ„ europeiska flygsĂ€kerhetsmyndighetenâ med hĂ€nvisning till en liknande olycka i Finland fem Ă„r tidigare dĂ€r Ă„tta hoppare omkom. âSlutsatsen Ă€r att om de rekommendationer som Finlands Havkom tog fram, skulle ha antagits och tillĂ€mpats i Sverige â dĂ„ hade olyckan i UmeĂ„ troligen aldrig intrĂ€ffatâ.
Fannys förÀldrar menar att regelverket Àr för svagt och luddigt.
â Det Ă€r lite för dĂ„ligt kontrollerat allting. Det Ă€r lite pĂ„ marginaler och inte sĂ„ tydliga regler som det borde vara, sĂ€ger Katarina Jokiaho.
De personligen Àr inte Àr ute efter nÄgon syndabock utan sÀger att det viktigaste Àr att man ser helheten.
â Ibland blir man ilsken, men dĂ„ fĂ„r man tĂ€nka i större banor för det hjĂ€lper inte. Det Ă€r det hĂ€r vi ska sikta pĂ„. Vi ska fĂ„ ett nytt regelverk, sĂ€ger Henry.
â PĂ„ nĂ„got sĂ€tt kĂ€nns det vĂ€l att, blir det sĂ„ har man ju gjort nĂ„got, sĂ€ger Katarina.