De miste sin dotter i olyckan

Katarina Jokiaho och Henry Anundis dotter omkom i flygolyckan utanför UmeÄ förra Äret. Nu talar de ut om den över ett Är lÄnga sorgen och saknaden efter Fanny.

Katarina Jokiaho och Henry Anundi hoppas att det blir tydligare regler för fallskÀrmshoppnig efter olyckan dÀr deras dotter Fanny omkom.

Katarina Jokiaho och Henry Anundi hoppas att det blir tydligare regler för fallskÀrmshoppnig efter olyckan dÀr deras dotter Fanny omkom.

Foto: Maria-Engström Andersson

Haparanda2020-09-09 14:51

Den 14 juli förra Äret störtade ett flygplan med Ätta fallskÀrmshoppare och en pilot pÄ Stor-SandskÀr utanför UmeÄ. 26-Äriga Fanny Jokiaho, som vuxit upp i Salmis utanför Haparanda, hade gÄtt frÄn jobbet för att hoppa fallskÀrm pÄ sin lunch och var med om olyckan som inte lÀmnade nÄgra överlevare.

Katarina Jokiaho och Henry Anundi bor kvar pĂ„ gĂ„rden dĂ€r deras dotter vuxit upp. I huset finns bilder pĂ„ en leende Fanny. NĂ€r vi trĂ€ffas hĂ€mtar hennes mamma en inramad teckning med en dikt hennes dotter skrivit nĂ€r hon var barn. Den handlar om att vara en bra vĂ€n. Hon fĂ„r tĂ„rar i ögonen nĂ€r hon tittar pĂ„ den. 
PĂ„ bordet stĂ„r ett tĂ€nt ljus. 
– Hon ville göra vĂ€rlden till en bĂ€ttre plats. Hon Ă€lskade Ă€ventyr, var ödmjuk och hade ett rĂ€ttvisetĂ€nk, sĂ€ger mamma Katarina nĂ€r rösten spricker.
– Hon var det vackraste som finns.

Den 14 juli 2019 skulle Henry och Katarina Ă€ta middag med hennes slĂ€kt nĂ€r hon fick ett samtal om att det hĂ€nt en olycka i UmeĂ„. 
– Vi tĂ€nkte, det Ă€r lugnt, Fanny jobbar, sĂ€ger Henry. 
– Vi ringde och ringde men fick inget svar, fyller Katarina i.

De förstod att nÄgonting inte stod rÀtt till nÀr hon inte ringde upp.

Fanny hade tidigare tagit nĂ„gra klĂ€ttringscertifikat men fick sedan upp ögonen för fallskĂ€rmshoppning. 
– Jag sa ”fallskĂ€rmshoppning, det lĂ„ter farligt. Du fĂ„r nog göra en riskanalys av det dĂ€r”. SĂ„ vi gjorde ju det. Vi tittade pĂ„ videos och sedan jĂ€mförde vi klĂ€ttring och fallskĂ€rmshoppningen, sĂ€ger Henry.

Efter att ha tagit en nÀrmare titt pÄ bÄda delarna föll valet pÄ fallskÀrmshoppningen.
– Man trodde ju att allting var sĂ„ ordentligt styrt i en sĂ„dan sport, sĂ€ger Katarina.

Efter att ha lĂ€st den preliminĂ€ra slutrapporten frĂ„n Haverikommissionen Ă€r förĂ€ldrarna kritiska till regelverket som finns gĂ€llande fallskĂ€rmshoppning. Slutrapporten presenterades pĂ„ onsdagen och enligt Haverikommissionen förlorades kontrollen över planet sannolikt pĂ„ grund av lĂ„g fart. Planet var enligt Haverikommissionen ocksĂ„ instabilt till följd av ett baktungt flygplan i kombination med vĂ€derförhĂ„llanden. Hög arbetsbelastning i förhĂ„llande till pilotens kunskaper och erfarenhet nĂ€mns ocksĂ„. 

Tillsammans med flera andra anhöriga till personer som omkom i samma olycka har de skrivit ett reaktionsbrev. 
I brevet skriver de bland annat: ”En mycket enkel Ă„tgĂ€rd hade varit att flyga med fĂ€rre antal hoppare för att skapa rimliga sĂ€kerhetsmarginaler” och att ”ett tungt ansvar vilar pĂ„ europeiska flygsĂ€kerhetsmyndigheten” med hĂ€nvisning till en liknande olycka i Finland fem Ă„r tidigare dĂ€r Ă„tta hoppare omkom. ”Slutsatsen Ă€r att om de rekommendationer som Finlands Havkom tog fram, skulle ha antagits och tillĂ€mpats i Sverige – dĂ„ hade olyckan i UmeĂ„ troligen aldrig intrĂ€ffat”.

Fannys förĂ€ldrar menar att regelverket Ă€r för svagt och luddigt. 
– Det Ă€r lite för dĂ„ligt kontrollerat allting. Det Ă€r lite pĂ„ marginaler och inte sĂ„ tydliga regler som det borde vara, sĂ€ger Katarina Jokiaho.

De personligen Àr inte Àr ute efter nÄgon syndabock utan sÀger att det viktigaste Àr att man ser helheten.
– Ibland blir man ilsken, men dĂ„ fĂ„r man tĂ€nka i större banor för det hjĂ€lper inte. Det Ă€r det hĂ€r vi ska sikta pĂ„. Vi ska fĂ„ ett nytt regelverk, sĂ€ger Henry.
– PĂ„ nĂ„got sĂ€tt kĂ€nns det vĂ€l att, blir det sĂ„ har man ju gjort nĂ„got, sĂ€ger Katarina.

Flygolyckan i UmeÄ

Haverikommissionen sammanfattar i sin rapport att följande faktorer sannolikt bedöms vara orsaker till olyckan: 

1. Avsaknaden av ett sĂ€kert system för riskanalyser och operativt stöd, innefattande underlag för beslut om flygning, avbrytande eller omplanering av pĂ„börjad flygning. 

2.  Avsaknaden av en standardiserad praktisk och teoretisk utbildning med godkĂ€nnande av en behörig instruktör. 

3.  Avsaknaden av ett sĂ€kert system för masscentrumbestĂ€mning inför och i samband med uthopp. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!