Drömtåget som gick mellan Luleå och Haparanda den 1 oktober rubriceras som en succé. Evenemanget var så lyckat att det kan bli en repris redan kommande vår.
– Det är roligt med sådana här evenemang, att de funkar och är uppskattade, säger regionala kollektivtrafikmyndighetens (RKM) chef Kenneth Johansson.
Med på resan fanns en finländsk delegation och nästa gång kan grannlandet i öst spela en ännu större roll.
Målet från både svensk och finländsk sida är att skapa en permanent förbindelse mellan Luleå och Uleåborg, men för att det ska bli verklighet krävs satsningar i båda länderna. I Finland måste sträckan mellan Torneå och Kemi elektrifieras. Det finländska trafikverket har gjort en projektering, men inte fattat något beslut.
I Sverige handlar det om att säkra finansiering av driften. På den punkten har projektet stött på patrull.
Eftersom regeringens budget inte lämnade något klart besked har RKM ansökt om pengar från Tillväxtverket – men fått nej.
– Dessvärre ser det spåret inte lika ljust ut, säger Kenneth Johansson.
Men han är kritisk till beslutet och tycker att det ska omprövas. Anledningen är att Tillväxtverket tidigare har finansierat färjetrafik.
– Jag ser ingen skillnad mellan kollektivtrafik på väg, spår eller sjö. Det här måste vi gå till botten med.
Återstår gör att uppvakta Trafikverket som får ett ökat anslag om regeringens budgetproposition överlever omröstningen i riksdagen.
– Man lägger mer pengar på infrastruktur och vi anser att det är viktigt att östra Norrbotten får del av de pengarna, säger Kenneth Johansson.