Elevernas recept för att minska skolket

FörbÀttrad utemiljö och varierade undervisningssÀtt. Det Àr nÄgra Haparandaelevers förslag för att förbÀttra skolresultaten och minska frÄnvaron inom skolan i Haparanda.

Oliver TÀikkö, Philip Segerlund, Einar HentilÀ, Cajsa RantapÀÀ och PÀrla YlienjÀrvi gÄr alla pÄ GrÀnsskolan i Haparanda.

Oliver TÀikkö, Philip Segerlund, Einar HentilÀ, Cajsa RantapÀÀ och PÀrla YlienjÀrvi gÄr alla pÄ GrÀnsskolan i Haparanda.

Foto: Nellie Andersson

Haparanda2022-07-30 18:00

Skolan i Haparanda brottas med ett antal omrÄden. Enligt Ärsredovisningen för 2021 hade det genomsnittliga meritvÀrdet för elever i Ärskurs nio sjunkit med drygt 23 poÀng sedan Äret innan. Samtidigt ser förvaltningen att andelen elever med problematisk frÄnvaro den senaste tiden ökat.

Vi trĂ€ffar nĂ„gra högstadieelever i kommunen. De tycker generellt att skolan fungerar bra, men de har ocksĂ„ identifierat omrĂ„den som de ser kan förbĂ€ttras. 

– Det hade varit bra att fĂ„ mer hjĂ€lp pĂ„ lektionerna, sĂ€ger PĂ€rla YlienjĂ€rvi som gĂ„r i Ă„rskurs sju.

 Oliver TĂ€ikkö gĂ„r i nian och tycker att de fĂ„r bra med stöd men anser samtidigt att det Ă€r fĂ„ lĂ€rare i kommunen. I matte ska han de tre senaste Ă„ren haft tre olika lĂ€rare, varav en ska ha haft lĂ€rarlegitimation. Det Ă€r nĂ„gonting han anser pĂ„verkat hans betyg.

– Jag skulle sĂ€ga att det sĂ€nkt betyget, för det Ă€r mycket svĂ„rare att lĂ€ra sig.

Enligt förvaltningschefen har andelen elever med problematisk frĂ„nvaro ökat de senaste Ă„ren. DĂ€r tror Oliver att pandemin kan ha pĂ„verkat negativt. 

– Det har varit svĂ„rt och mĂ„nga har kanske blivit lite less pĂ„ livet antar jag. Jag vet i alla fall en som inte tycker det Ă€r vĂ€rt att bry sig om skolan.

– Det kanske blir bĂ€ttre nĂ€r corona slutar och man kan börja vara med kompisar och sĂ„dant.

Einar HentilÀ, som ocksÄ gÄr i nian, tror inte att pandemin Àr hela svaret.

– De jag kĂ€nner pĂ„verkas inte av corona, som jag vet, sĂ„ det har inget med corona att göra. Det Ă€r bara att de inte orkar fara till skolan.

PÀrla YlienjÀrvi tror att fler skulle bli motiverade att gÄ till skolan om undervisningssÀtten varierades mer.

 â€“ Kanske lĂ€ra eleverna pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n att typ bara lĂ€sa böcker och svara pĂ„ frĂ„gor. Det finns andra sĂ€tt att lĂ€ra sig pĂ„, sĂ€ger hon.

NÄgonting som gruppen av elever verkar överens om Àr att nÄgonting borde göras Ät utemiljön pÄ skolan, för att locka till andra aktiviteter Àn basket och fotboll. Det Àr nÄgonting de ocksÄ tror hade hjÀlpt nÀr det kommer till lÀrandet.

– Om man Ă€r ute och gör nĂ„gonting, bara fem minuter, det kommer frĂ€scha upp ditt minne helt. Om man gĂ„r inne och kollar pĂ„ mobilen i fem minuter, du kommer inte kunna vara lika effektiv, sĂ€ger Philip Segerlund.

– Det Ă€r sant. Jag blir piggare pĂ„ lektioner, jag brukar spela ganska mycket fotboll ute. Det underlĂ€ttar i alla fall lite, tillĂ€gger Einar HentilĂ€.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!