Femma på shoppingtoppen

Allt fler inkluderar shopping i sin semester.Det syns i Haparanda.- Det märks tydligt att semester kombineras med shoppingdagar, säger Anne Vähähari, butikschef i Haparanda.

HAPARANDA2010-11-17 06:00
Shoppingen i Sverige uppgår till enorma summor. Enbart detaljhandelns dagbesökare handlade för 4,2 miljoner kronor under årets tre första kvartal visar Handelns utredningsinstituts rapport.
Det är främst norrmän och finländare som shoppar loss i Sverige.
Hälften från Finland
Haparanda ligger på plats fem, i topplistan över mest populära shoppingsmål.
Det är någonting som butikschef Anna Vähähari inte är förvånad över.
- Säger jag att hälften av våra kunder varje dag är finländare, så är jag nära sanningen.
Anledningen till att Haparanda lockar tror hon är närheten till Ikea och tillgången till ett brett handelsområde runt omkring.
- Gränsen lockar. Många kommer in och tittar och jämför sedan med den finska sidan.
Hon har sett att shoppingsturismen har ökat.
- Det är jättespännande att se. Många planerar in några dagar shopping i sin semester. Jag kan också tänka mig att göra det, när man jobbar finns lite tid till shopping.
Shopping ett intresse
Butiksbiträdet Ari Pekkaroininen säger att shoppingturisterna anländer mot helgerna. Förut var det främst under sommaren fenomenet uppstod.
- Det är mycket norrmän och många från Finland. Shoppingturismen är väldigt viktig för Haparanda.
Haparanda arbetar intensivt med att förmå besökare att stanna längre på orten. Inte bara en dag och sedan åka vidare. Målet är 48 timmar.
- Det hörs på pratet i butiken att fler och fler stannar några dagar, säger han.
Att trenden ska hålla i sig hoppas näringslivsutvecklare Ove Niva.
- Det är mycket viktigt. Trots att kronan är ganska svag mot euron hör jag av handlarna att mer än 50 procent av kunderna är från Finland. Våra kära finska vänner har alltid varit mycket prismedvetna och vi har många gånger bättre priser. I höst har det visat sig att norrmännen fortsätter att komma trots att sommarsemestrarna är över, det är glädjande, säger Ove Niva.
➤ Handelns utredningsinstituts rapport visar de hetaste gränshandelsregioner i Sverige:
1. Norra Bohuslän och Dalsland 30 procent av den totala handeln av fritidsresenärer har skett där.
2. Värmland 15 procent.
3. Skåne 13 procent.
4. Jämtland 8 procent.
5. Tornedalen och Luleåregionen 6 procent.
➤ I Tornedalen och Luleåregionen står norrmännen för 16 procent av den totala omsättningen för detaljhandeln.
➤ I regionen som innefattar Haparanda, Kalix, Luleå, Övertorneå och Pajala har finländare under årets tre kvartal handlat för 2 350 miljoner kronor.
Det går att jämföra med Stockholm där finländare handlat för 2 906 miljoner kronor.
➤ I regionen genererar gränshandeln 500 arbetstillfällen. Att jämföra med Stockholm som har 700 arbetstillfällen tack vare Finlands fritidsresenärer.
➤ Övrig shopping från finländare i Tornedalen har gett följande intäkter: drivmedel 150 miljoner kronor - logi 400 miljoner kronor - restaurang 400 miljoner kronor - transporthjälp 225 miljoner kronor - kultur/sport/retreat 375 miljoner kronor. Summa: 1550 miljoner kronor. Exakt samma summa som gäller för Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om