Förra året började samhällsbyggnadsnämnden i Haparanda kommun, tillsammans med andra aktörer i länet att ta en närmare titt på hur kollektivtrafiken ser ut i både länet och kommunen. Genom att be allmänheten om deras åsikter och erfarenhet av kollektivtrafiken försöker man nu förbättra, och göra det lättare att resa i och kring gränsstaden Haparanda, utan egen bil.
– Jag tycker att Norrbotten har en lång väg att gå innan vi är framme. Många unga vill inte satsa för mycket på en bil, andra vill inte köra av miljöskäl. De måste kunna bo kvar, det är en jätteviktig start för ett attraktivt län, säger Göran Wigren, planeringschef Haparanda kommun.
Att få en bättre fungerande kollektivtrafik är en del i att göra både länet och Haparanda till ett mer attraktivt ställe att bo på.
– Jag tror att det påverkar när man väljer bostadsort.
– Är jag tvungen att ha två bilar blir det väldigt dyrt, om man tänker att man är två personer som jobbar i hushållet. Kan jag klara mig med en bil och kollektivtrafik blir det mer attraktivt.
Wigren menar att det ska vara lätt att resa, vare sig om man behöver ta flyget, tåget eller bussen. Haparanda/Torneås resecentrum invigdes för två år sedan, och har varit i full gång sedan 2015. Det är ett av projekten Wigren tycker lyft staden. – Om man förut skulle vidare med finsk buss efter att kommit till haparanda var man tvungen att ta sig över gränsen och börja leta efter busstationen. Nu kommer alla till samma ställe och man kan jättelätt ta sig från exempelvis Kalix till Haparanda och vidare till Finland. – Det går att göra förbättringar.