I Finland ser regeringen över antalet flygplatser och frågan är om mindre flygplatser som Kemi ska vara kvar i framtiden. Inom ett år beräknas beslutet levereras.
– Nu är det bråttom, en linje mellan Kemi och Stockholm måste igång. Vi har försökt påverka Trafikverket men också Kemi flygplats måste marknadsföra sig. Flyglinjen mellan Luleå och Stockholm är den mest frekventa i Sverige och Kemi behöver visa på resultat och öka sin flygtrafik, säger Gunnel Simu.
Omkring 14 flyg flyger dagligen mellan Luleå och Stockholm med två olika flygbolag.
– Ni kan plocka andelar och det betyder väldigt mycket för regionen.
En framtidsfråga
Elina Boman, försäljningschef vid Flybe och representanter från Finnair besökte i går Haparanda för att diskutera flygtrafiken i regionen. Elina Boman lovade ingenting, men stängde inte heller några dörrar.
– Det kan bli i framtiden, säger hon.
Elina Boman säger att ett problem för Flybe är att de inte har tillräckligt med flygplan för att öppna ytterligare flygrutter, men att det största problemet är det låga kundantalet.
– Det är ett mentalt problem i Finland, där flyger affärsmän och flyget anses som någonting exklusivt och ni vet att finländare är tjuriga. I Sverige är flyg ett sätt att resa på för alla, men det är det inte i Finland, säger Elina Boman.
En finsk undersökning visar att endast 24 procent av finländarna kan tänka sig att flyga om resesträckan är över 600 kilometer.
– De flesta tar ändå bilen.
Hitta lösningar
Företagare Svante Spolander efterlyser en flyglinje mellan Kemi och Stockholm.
– Det är jätteviktigt. Det är långa avstånd och dyrt och osäkert att köra bil. Vi måste bli bättre på att lyfta fram varandra i regionen och där ingår att kunna flyga för att komma hit, säger Svante Spolander.
Gunnel Simu utlovar fortsatt stark kamp för flygtrafik mellan Kemi och Stockholm.
– Infrastrukturen är väldigt viktig. Inte minst med tanke på allt som händer här, med resecentrum, Barents center och Cape east som vi från kommunen verkligen försöker att hitta lösningar för, säger Gunnel Simu.