Gränslösa spelmän bjöd upp till gränslösa toner
- Det svenska mollet innehåller inte lika mycket sorg som ett finskt, säger Marja Mustakallio, filosofie doktor.
Finsk moll är sorgligare än Svensk. Det säger Marja Mustakallio, fil dr.
Foto: Linda Danhall
Haparanda och Torneås musikliv under 200 år blev under fredagen ett av Gränsspelets tillställningar.
För musiken stod Gränslösa spelmän som bjöd på en duo i dragspel och en kvintett av violinister.
- Marja Mustakallio pratar fakta när vi andra bara spelar, sa Juha Tainio, från Gränslösa spelmän.
Skillnad på moll och moll
- Det finns ett finskt och ett svenskt moll. Det svenska mollet innehåller inte lika mycket sorg som ett finskt. I ett svenskt mollstycke kommer alltid ett dur, säger Marja Mustakallio, filosofie doktor som under flera år studerat musiken vid gränsen.
Under fredagens spelning föreläste hon om musiken i Haparanda och Torneå från 1809 och fram till första världskriget. En gränslös musikresa som bands samman av Gränslösa spelmän som består av spelmän
från både Sverige och Finland.
Det visar sig att det redan på 1700-talet fanns ett brett musikutbud i Torneå.
Fiol, klarinett och dragklaver framfördes på många konserter. På 1800-talet blev det populärt med baler.
Nu år 2009 flödar musiktraditionen fritt över gränsen, inte minst i Gränsspelet som är inne på sitt 24:e år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!