Haparanda ska bli som Gotland

Fyra miljoner kronor satsas nu för att utveckla besöksnäringen i Haparanda och Torneå.- Besökarna ska stanna minst 35 timmar i stället för fem, säger Inger Harlevi, som leder arbetet.

Haparanda satsar stort på destination Haparanda-Torneå och anställer en destinationsutvecklare. Det är meningen att övernattningarna ska bli lika många som på Gotland. FOTO: K-L Sundqvist

Haparanda satsar stort på destination Haparanda-Torneå och anställer en destinationsutvecklare. Det är meningen att övernattningarna ska bli lika många som på Gotland. FOTO: K-L Sundqvist

Foto: K-L Sundqvist

HAPARANDA2009-07-03 06:00
Destinationen HaparandaTorneå har marknadsförts i flera år. Men nu väntar nya mål och nya grepp.
- Haparanda har fler besökare än Gotland, men inte tillstymmelsen till Gotlands övernattningar. Nu ska vi föra fram bra information på hemsidor och bokningsbara system. Målet är att besökarna ska stanna minst 35 timmar i stället för fem, säger Inger Harlevi, som också är en av ägarna till Weha AB som driver Seskarö strandby.
Haparanda kommuns beslutsfattare prioriterar målet och anställer en destinationsutvecklare för projektet som pågår till 2011.
Snabbt resultat
- Det är en medveten satsning på varumärket med besöksnäringen i huvudsätet. Haparanda-Torneå ska bli en marknad som märks i Barentsområdet och på den europeiska marknaden, säger Jan Tornberg, kommunchef i Haparanda.
Projektbudgeten är fyra miljoner kronor.
Två miljoner finansieras med EU-medel, 700 000 kronor vardera står Haparanda kommun och Torneå stad för. Resterande bidrar drygt 40 lokala företag med.
Till styrelsen har tre representanter från vardera lands näringsliv och en kommunrepresentant valts ut att jobba med projektet.
- Jag känner en viss projekttrötthet i Haparanda som fått jättemycket projektpengar. Projekten har genomförts, men sedan har det inte blivit så mycket mer. Nu är det viktigt att det fort börjar hända någonting, säger Harlevi.
Avsparken sker inför julhandeln då besökare ska stanna minst en natt för att delta i aktiviteter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om