Haparandabanan måste delvis göras om

Nya Haparandabanan måste åtgärdas.Detta efter att 4 000 sliprar av betong har spruckit.

Foto:

HAPARANDA2014-06-02 20:15

I januari 2013 invigdes den nya Haparandabanan. Detta efter en omfattande uppgradering med ny järnväg, bättre säkerhet och en räls som ska klara så väl tyngre tåg som högre hastighet och samtidigt blev banan elektrifierad. En satsning på omkring 3,6 miljarder kronor.

Drygt ett år senare är Haparandabanan i behov av åtgärder, kostnaden beräknas till mellan fem och tio miljoner kronor.

När nya Haparandabanan byggdes sattes sliprar av betong under rälsen, istället av trä som förr. Nu visar det sig att sliprar har spruckit.

Varför?

– Det finns inget entydigt svar, det har visat sig att 4 000 av 84 000 har sprickor i sig. Det är mer ett skönhetsfel men vi har köpt en anläggning som ska vara hel, så därför åtgärdas detta. Jag vill inte kalla det för renovering, utan att garantiskador åtgärdas, säger Lars Bergdahl, projektledare för Haparandabanan.

Kostnaden ska entreprenören Info Nord stå för.

Innebär sprickorna en säkerhetsrisk?

– Inte alls.

Påverkas tågtrafiken under bytet?

– Den påverkas inte alls, säger Lars Bergdahl.

Arbetet beräknas vara klart till hösten.

Parallellt med utbytet av sliprar fortgår kampen för verksamhet på den gamla banan och för att få persontrafik till Haparandabanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om