Ikea utmanar sina kunder

Miljöarbete i stort och smått är avgörande för framtiden.Nu utmanar Ikea sina kunder i miljömedvetenhet.- Det är de små stegen som gör skillnad, gör vi inte tillräckligt? utmana oss", säger Susanne Wallin, på Ikea.

Foto: Fotograf saknas!

HAPARANDA2009-08-13 19:51
Miljöfrågorna var i fokus när årets Barents reunion konferens hölls i Haparanda.Grundaren till Barents reunion är Ikeas grundare Ingvar Kamprad som under konferensen framhöll Ikeas miljöarbete i stort och smått.
Då berättade han om Ikeas strävan att försöka bidra till en bättre miljö och en ökad miljömedvetenhet.
Tänker inte på miljön
Kamprad berättade bland annat om arbetet med att stimulera bambuproduktion genom att tillverka produkter av bambu. Bambu betraktas på många håll i världen som ogräs, men bambu är viktigt för syreproduktionen.
- Det gäller att tänka till lite och nu har vi ett fruktfat gjort av bambu. Vi försöker hitta smarta produktioner, säger Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea.
Ikea i Haparanda använder nu också 100 procent förnybar energi.
Ikea har intervjuat 1 015 personer mellan 18 till 64 år. Intervjun visar att 45 procent väljer inte produkter efter miljöhänsyn. Samtidigt visar det sig i undersökningen att 42 procent tror att kostnaden skulle sjunka om de gjorde det.
- Jag undrar hur många som vet att de minskar energibehovet med 80 procent om de byter ut en vanlig glödlampa till en lågenergilampa.
Ikea ser nu sitt miljöarbete som en försäljningsmöjlighet.
I går lanserades den nya Ikeakatalogen. Parollen är "Vi lever alla olika" och lanseras som ett stiumlanspaket för miljömedvetenhet. Samtidigt presenterar Ikea "Listan som aldrig tar slut", där företagets miljöåtgärder presenteras.
- Ikea har hela tiden satsat på miljön och nu berättar vi vad vi gjort. Samtidigt uppmanar vi våra kunder till de små stegen. Det är de små stegen som gör skillnad, säger Susanne Wallin, ställföreträdande varuhuschef vid Ikea i Haparanda.
Många besökare
Wallin säger att Ikea i Haparanda går lika bra som tidigare år och har lika många besökare.
- Vi har tagit in ett 70 tal sommarjobbare och det var för lite.
Ikea har i hela Sverige sålt för 12 miljarder kronor och besökts av 32 miljoner personer. Hur siffran ser ut i Haparanda är hemligt, eller som Wallin säger:
- Det är vår företagspolicy att prata om Ikea i hela Sverige.
I Haparanda arbetar nu 246 personer i olika hög grad.
För alla heminredningslystnas vetskap kommer Ikea-katalogen i brevlådan under veckan 34.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om